div id='header-inner'>

Kisah Kuda Jatuh Lubang

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Kisah Kuda Jatuh Lubang

Ada kisah seekor kuda yang terjatuh ke dalam lubang yang sudah kering. Kerana sudah tidak mampu untuk menolong kuda tersebut, maka orang-orang di kampung memutuskan untuk menutup lubang itu. Mereka ingin mengubur kuda itu hidup-hidup supaya bangkainya tidak mengganggu dan agar kejadian serupa tidak berulang kembali.


Mereka pun bergotong royong mengangkut tanah dan memasukkannya ke dalam lubang tersebut. Lalu, apa yang terjadi? Setiap ada tanah yang mengena punggungnya, kuda itu akan mengelak dan membuangnya ke bawah lalu memindahkan kakinya ke atas tanah tersebut. Semakin tinggi tanah menutupi lubang, maka semakin tinggi pula posisi kuda itu. Sehingga akhirnya ia berjaya keluar dari lubang dengan selamat.

Pengajaran dari kisah ini :

Begitulah gambaran kita dalam hidup ini. Ketika perjalanan hidup melemparkan beban dan masalah pada kita, maka mengelaklah lalu berdirilah dengan kukuh di atasnya, maka suatu saat nanti semua itu akan menaikkan posisi kita ke puncak.

Ketika orang-orang meremehkanmu, menghinamu bahkan berusaha menjatuhkanmu... Sebenarnya adalah peluang jika kita melihat dari sudut yg berbeza dan akan memberi keuntungan kepadamu yang terus berjuang, bertahan & pantang menyerah....

Kredit: Bahagian Dakwah, Jakim

Catat Komen

0 Ulasan