div id='header-inner'>

2 April : Hari Sambutan Autisme Awareness Sedunia

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

2 April : Hari Sambutan Autisme Awareness Sedunia | 2 April setiap tahun merupakan hari ulang tahun sambutan Kesedaran kepada penyakit Autisme seluruh dunia. Dengan adanya sambutan di sekolah pada tahun ni, baru MF tahu pasal ni...

2 April : Hari Sambutan Autisme Awareness Sedunia

Pelancaran Sambutan Autisme Awareness Peringkat Sekolah

Alhamdulillah, di sekolah MF mengajar dah buat sambutan ini satu hari awal. Kempen gelombang biru di sambut sederhana di sekolah... Guru-guru memakai pakaian berwarna biru sebagai tanda menyambut dan menyokong kempen kesedaran ini.

2 April : Hari Sambutan Autisme Awareness Sedunia

2 April : Hari Sambutan Autisme Awareness Sedunia

2 April : Hari Sambutan Autisme Awareness Sedunia


Di sekolah MF mengajar memang ada Unit Pendidikan Khas dan terdapat seorang pelajar Autisme yang kami gelarkan dia "Adan". Adan ni ceria orangnya... katanya dia jadi begitu kerana berpunca kekurangan oksigen semasa lahir akibat terbelit tali pusat. Dunia dia ceria sahaja... sekali pandang kesian kat dia... tapi seronok tengok dia... Kes terbesar dia pernah buat tahun lepas, tak pasti punca bagaimana, tapi kerana dia, rumah dia hangus terbakar... mujur ahli keluarganya selamat. Kuat dan kental jiwa mak dia...

2 April : Hari Sambutan Autisme Awareness Sedunia

Apa itu Autisme?

Autisma merupakan satu bentuk kecacatan atau masalah kurang upaya sistem perkembangan saraf otak dan minda yang boleh berlaku sejak di usia seawal enam bulan lagi dan merupakan satu sindrom ketidakupayaan yang boleh kekal sepanjang hayat jika tidak mendapat sebarang rawatan.

Autisma mengakibatkan fungsi memproses maklumat di dalam otak seseorang itu terjejas dan menyebabkan pengidap autisma menunjukkan tiga jenis ketidakupayaan umum, iaitu masalah tidak mampu bersosial, kesukaran untuk berkomunikasi dan masalah dalam tingkah laku dan pemikiran.


Sekarang ni, semua anak-anak akan menjalani ujian awal untuk mengesan penyakit Autisme ini. Anak MF dah lepas fasa pertama ujian pada usia 1 tahun 6 bulan. Nanti fasa kedua pada usia 3 tahun.

Autisme ini, bukan penyakit yang mudharat tapi boleh parah jika tak dirawat. kesian kat anak la... Jadi, kerana itu adanya kempen kesedaran ni, supaya ibu bapa yang ada anak Autisme tidak malu dan berani untuk hadapi masyarakat luar jika ada anak Autisme seperti yang dilakukan oleh Selebriti Zarina Zainuddin yang mempunyai dua anak kembar mengidap Autisme.


Jadi, jom pakai biru sebagai tanda sokongan, tapi MF dah pakai baju hijau la pula... hehe... Jadi, hijau pun boleh la.. Lagipun dah sambut hari Ahad kira ok la kan... 

Catat Komen

2 Ulasan

  1. ramai yang masih tiada kesedaran tentang autisme ni kan Maria,akak selalu stalk ig Adamautismfamily dan zarina zainuddin..kesian kat parents yang ada anak autism ni

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)