GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

5 Kebaikan Pakai Masker Muka

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

5 Kebaikan Pakai Masker Muka | Masker muka satu tips kecantikan yang tak boleh ditinggalkan bagi wanita yang berusia... Banyak kebaikan amalkan pakai masker muka ni... Cuma sempat dengan tak je nak pakai masker muka ni.

5 Kebaikan Pakai Masker Muka
5 Kebaikan Pakai Masker Muka

5 Kebaikan Pakai Masker Muka

Kebaikan masker muka, mestilah untuk kecantikan. Antara kebaikan yang akan kita dapat bila amalkan pakai masker muka ni, antaranya:

1. Menegangkan kulit wajah

Bagus bagi wanita berusia... Menegangkan kulit wajah dan menjadikan wajah awet muda selalu. 

2. Mengurangkan kedutan

Amalan memakai masker muka akan membantu mengurangkan garis-garis halus dan kedutan pada muka. Jadi, bagus amalkan selalu. Jika kita selalu stress memang akan menambahkan kedutan, jadi amalkan pakai masker sebelum tidur untuk mengurangkan kedutan halus ini.

3. Membuang sel kulit mati

Bila kita cuci muka, pencuci muka hanya membersihkan lapisan atas kulit tapi tidak sampai ke dalam. Tapi dengan masker, fungsinya ia akan meresap ke dalam kulit dan membantu membuang sel-sel kulit mati menjadikan kulit wajah kita lebih sihat dan natural.

4. Merawat kulit kusam
Bagi wanita yang tak cukup tidur, sibuk pasti akan menjadikan kulit wajah kusam kan... Jadi, amalkan pakai masker selalu untuk ceriakan wajah dari kulit kusam. 

5. Menanggalkan Bintik hitam dan bintik putih
Ini salah satu kelebihan yang MF suka bila pakai masker, iaitu bintik hitam dan bintik putih akan tertanggal dengan mudah. Kulit jadi bersih dan segar. 

Jenis-jenis Masker

Masker ada banyak jenis... Ada masker buatan sendiri ada yang siap dijual dikedai. Dua-dua ada kelebihan tersendiri. 

5 Kebaikan Pakai Masker Muka
Masker telur putih

Masker buatan sendiri seperti masker yogurt, masker telur putih, masker susu, masker tomato atau masker timun.

5 Kebaikan Pakai Masker Muka

Masker ready made banyak dijual dipasaran dengan fungsi yang tersendiri. 

Berapa kerap nak pakai Masker?

Ok lepas cuci muka, boleh pakai masker terus, selepas tu baru lah nak pakai toner dan moisturizer ke. Untuk kulit normal, boleh pakai 2-3 kali seminggu
Untuk kulit kering, boleh pakai 1-2 kali seminggu
Untuk kulit berminyak, boleh pakai 3-5 kali seminggu

Tips untuk guna sheet mask

Berhati-hati dengan sheet mask ‘anti-aging’ atau kesan anti-penenuaan sebab ia mengandungi glycolic-acid yang terlalu kuat dan boleh menyebabkan iritasi kulit.

Bagi yang ada masalah jerawat juga tidak boleh memakai sheet mask pada setiap hari. Cukup hanya seminggu sekali bagi mengelakkan masalah jerawat semakin parah, kerana bakteria mudah membiak didalam kulit.

Bagi yang bebas dari masalah jerawat, kegunaan sheet mask setiap hari amat bagus untuk meningkatkan tahap kelembapan kulit dan mempercepatkan daya serapan produk dalam kulit. Pilih mask yang dari sumber seperti ceramides, squalene, asid hyaluronik, minyak dari ekstrak beras (rice bran oil) dan minyak kacang macadamia untuk kesan lembab berpanjangan. Mask yang kaya dengan Vitamin C, niacinamide dan ekstra akar pokok manis (licorice root extract).

Jadi tidak menjadi masalah pun kalau anda hendak memakai sheet mask setiap cuma perhatikan kesesuaian kulit dan produk.

MF sendiri suka masker buatan sendiri terutama masker telur. Sapu telur, kemudian letak tisu muka.. biar sampai kering, lepas tu tarik. Sedap betul masa kena tarik tapi puas sebab nampak bintik-bintik hitam dan putih tertanggal dari kulit kita... lepas bilas, kulit rasa segar aje...

Itu tips kecantikan dari MF untuk semua... semoga bermanfaat. 

1Ulasan

  1. dulu2 akak rajin bt masker ngn putih telur pastu campo ngn tisu, sapu2 putih telur pastu lapiskan ngn tisu beberapa lapis... bila dh kering mengeras masa tarik tuh... perkkkkh mmg terasa kulit tu gebu n segala white head blackhead hilang

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ