div id='header-inner'>

15 Peraturan Yang Patut Ada Dalam Sebuah Rumah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

15 Peraturan Yang Patut Ada Dalam Sebuah Rumah | Rumah, kalau nak rasa aman damai kena ada peraturan... Peraturan tu kita wujudkan untuk latih diri berdisiplin.

Peraturan dalam rumah ni bukan untuk yang dah kahwin je.. Tapi juga sesuai juga untuk yang tinggal berkongsi dalam satu rumah seperti rakan sebilangan, atau rakan rumah sewa.

Peraturan ni nampak leceh tapi tegas sebenarnya... Siapa tak ikut kena denda.

Kalau dalam rumah, ada anak kecil elok terapkan 15 peraturan ini... Bila besar nanti mereka akan jadi lebih berdisiplin tak kira di mana mereka berada sebab dah terbiasa.

Golden Rules for Living 


  1. If you open it, close it. 
  2. If you turn it on, turn it off. 
  3. If you unlock it, lock it up. 
  4. If you break it, admit it. 
  5. If you can't fix it, call in someone who can. 
  6. If you borrow it, return it. 
  7. If you value it, take care of it. 
  8. If you make a mess clean it up. 
  9. If you move it, put it back. 
  10. If it belongs to someone else and you want to use it, get permission. 
  11. If you don't know how to operate it, leave it alone. 
  12. If it's none of your business, don't ask questions. 
  13. If it ain't broke, don't fix it. 
  14. If it will brighten someone's day, say it. 
  15. If it will tarnish someone's reputation, keep it to yourself. 

Peraturan keemasan untuk Hidup
  1. Jika anda membukanya, menutupnya. 
  2. Jika anda menghidupkannya, mematikannya. 
  3. Jika anda membuka kuncinya, menguncinya up. 
  4. Jika anda memecahkan ia, mengakuinya. 
  5. Jika anda tidak dapat menyelesaikannya, memanggil seseorang yang boleh. 
  6. Jika anda meminjam, mengembalikannya. 
  7. Jika anda menghargai ia, menjaga ia. 
  8. Jika anda membuat kacau-bilau membersihkannya sehingga. 
  9. Jika anda bergerak, meletakkannya kembali. 
  10. Jika ia tergolong kepada orang lain dan anda mahu menggunakannya, dapatkan kebenaran. 
  11. Jika anda tidak tahu bagaimana untuk mengendalikannya, biarkan dia bersendirian. 
  12. Jika ia bukan urusan kamu, jangan tanya soalan. 
  13. Jika ia tidak rosak, jangan memperbaikinya. 
  14. Jika ia akan mencerahkan hari seseorang, mengatakan ia.
  15. Jika ia akan mencemarkan reputasi seseorang, pendamkannya. 

Menarikkan... Macam tegas bunyinya... Ada beberapa peraturan memang MF didik anak, contoh kalau makan sesuatu buang dalam tong sampah, meja makan kemas, lepas main kemas... Masa makan jangan bercakap...

Memang perlu dan wajib terapkan  anak-anak dengan peraturan rumah... Barulah mereka akan jadi anak yang beradab... Kalau tak, mereka akan memberontak bila dah selesa dibiarkan bebas. 

Catat Komen

3 Ulasan

  1. betul tuu kak..benda mcm ni kena terap awal..nanti payah dah kalau besar..kita sendiri pon kena menjadi contoh

    BalasPadam
  2. betul tu..kena ajar dr kecil baru diorang tahu

    BalasPadam
  3. btol tu.. yg pnting balik kpd tempat asalnya.. supaya senang cari.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)