Breaking News

Oktober 07, 2017

Kisah Kucing Makan Ikan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Hawa : Assalamualaikum..mak.
Ni ikan yang emak pesan, nak letak kat mana.?

Ibu : Seekor letak bawah tudung saji, seekor lagi letak je dalam pinggan atas meja.

Hawa : Baik mak.

Tak lama selepas tu datang seekor kucing makan ikan di atas meja. Si ibu hanya melihat sambil tersenyum.
Datang si Hawa lalu terkejut..😳

Hawa : Ibu.!! Kucing makan ikan atas meja, kenapa ibu tak halau.

Ibu : (sambil tersenyum) Kenapa nk halau..??

Hawa : Ye..lah, kucing makan ikan yang Hawa beli tu.

Ibu : Biarkan lah, Hawa yg tak tutup ikan tu, bukan salah kucing.
Dia nampak *"rezeki",* jadi dia makan lah.

Hawa : Ibu yang suruh letak mcm tu atas meja, Hawa ikut je..hhmmmmmmm.

Ibu : Hawa, ibu saja je nk suruh Hawa letak ikan mcm tu, kucing tu pun ibu yg bagi masuk.

Hawa : Tapi kenapa..??

Sumber: Google images


Ibu : Dalam hidup ni kita dibagi pilihan. Tapi apa pilihan yang kita ambil, itu kita yg tentukan.

Hawa : Hawa tak paham lah ibu.

Ibu : Kucing itu seperti lelaki (sambil melihat kucing yg tgh sibuk mkn..nyum nyum) dan ikan itu pula ibarat Hawa.

Hawa : Hahahaha..tapi apa maksud ibu..??

Ibu : Hawa beli 2 ekor Ikan, seekor ada bawah tudung saji, elok tak terusik pun oleh kucing, nampak pun tak.

Seekor lagi yg tengah sedap di ratah kucing. Nak marah kucing tu pun tak boleh jugak sebab Hawa yg letak terdedah macam tu. Hawa, Hawa anak ibu selama ini ibu lihat Hawa berpakaian ketat, tudung jarang² pakai.

Hawa sedar tak yg banyak mata lelaki memerhati yang cuba ambil peluang untuk *"meratah"* Hawa. Andai takdir Hawa seperti ikan yg diratah kucing itu, ibu marah *"kucing"* yg dah meratah pun tak guna sebab Hawa sendiri tak jaga apa yang sepatutnya Hawa jaga. Masa tu Hawa sesal pun dah tak guna.

Hawa: Ibuuu 😔..
Ibu : Ibu tak nak marah anak ibu sebab anak ibu syurga ibu, jadi ibu tunjuk dengan cara ni, ibu harap Hawa paham apa yg ibu nk tunjukkan.

Kita kaum wanita, kalau tak jaga diri dan kehormatan diri, jangan marah kalau ada yang ambil kesempatan sebab kita yg bagi peluang.

Hawa : Ibu..maaf kan Hawa sebab buat ibu sedih, mulai hari ini, Hawa akan berubah.
Sebab Hawa nak ke syurga Allah dengan ibu..

Sayang ibu..

SHARE JIKA ANDA RASA POSTING NI BERMANFAAT

Kredit: Bahagian Dakwah JAKIM

Kisah teladan dengan analogi yang hebat... Tak guna nak marah lelaki yang ambil kesempatan Kat kita kalau kita sendiri membuka ruang untuk lelaki tersebut ambil kesempatan sebagaimana analogi kisah Kucing Makan ikan tersebut.. 

Renung-renungkanlah... Dan selamat bermuhasabah diri... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^