Ini Sebab Kenapa Kita Kena Senyum Setiap Hari

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


MANISKAN WAJAH.

Syeikh Abu Yazid Al Busthami رضى الله عنه, pelopor sufi, pada suatu hari pernah didatangi seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya selalu berkerut. Dengan murung lelaki itu mengadu,

"Tuan Guru, sepanjang hidup saya, rasanya tak pernah lepas saya beribadah kepada Allah. Orang lain sudah lelap, saya masih bermunajat. Isteri saya belum bangun, saya sudah mengaji. Saya juga bukan pemalas yang enggan mencari rezeki. Tetapi mengapa saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan?"

Guru menjawab sederhana,

"Perbaiki penampilanmu dan ubahlah raut mukamu. Kau tahu, Rasulullah صلى الله عليه وسلم adalah penduduk dunia yang miskin namun wajahnya tak pernah keruh dan selalu ceria. Sebab menurut Rasulullah صلى الله عليه وسلم, salah satu tanda penghuni neraka ialah muka masam yang membuat orang curiga kepadanya."

Lelaki itu tertunduk. Dia pun berjanji akan memperbaiki penampilannya. Wajahnya sentiasa berseri. Setiap kesedihan diterima dengan sabar, tanpa mengeluh. Alhamdullilah sesudah itu ia tak pernah datang lagi untuk berkeluh kesah.

Umar bin Khattab رضى الله عنه walaupun jawatannya khalifah, pakaiannya sangat sederhana dan bertampal-tampal. Tetapi sikapnya ramah, wajahnya sentiasa senyum. mukanya berseri. Tak hairan jika Imam Hasan Al Basri رحمة الله تعالى berpendapat, awal keberhasilan suatu pekerjaan adalah raut muka yang ramah dan penuh senyum. Bahkan Rasulullah menegaskan, senyum adalah sedekah paling murah tetapi paling besar pahalanya.

Kredit: telegram channel

Sumber : Google image 


Inilah sebab kita kena manis kan wajah dengan senyuman...

Orang yang selalu senyum... Nampak lebih muda berbanding orang yang serius memanjang.

Senyum juga sedekah yang paling mudah...

Senyum membawa bahagia... Senyum yang dimulai dengan salam mendapat lebih pahala...

Pakar psikologi mengatakan... Untuk membentuk sepanjang hari yang ceria... Bangun pagi, lihat diri pada cermin dan berilah senyuman untuk diri sendiri...

Tapi bagi wanita bergelar ibu macam MF ni... Mencabar sebenarnya nak melawan mood pagi... Tambah kalau ada anak-anak kecil yang bangun pagi dah mula meragam... Macam nak jadi singa aje rasanya... Hehe...

Tapi tu la... Bila teringatkan mood sepanjang hari itu dipengaruhi oleh mood di pagi hari.. Kena lah kawal juga supaya sepanjang hari kita tak masam mencuka je.. Ye dak...

Jadi, Jom senyum... Bahagia kan diri dan dalam masa yang sama dapat bahagiakan orang lain dan menjemput lebih banyak rezeki.. Insha Allah...

Catat Ulasan

2 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^