6 Trik Pelik Pada Tubuh Badan Kita

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



6 Trik Pelik Pada Tubuh Badan Kita | Tubuh badan kita ni unik Allah jadikan. Tapi ada beberapa trik pelik yang kita tak pernah terfikir tapi berkesan meredakan... 

sumber: google images


1. Tekak Gatal

Korang mesti buat benda yang sama juga kan? Bila sakit tekak, kita mesti akan garu telinga nak hilangkan rasa gatal tekak. Tapi memang ada kajian yang membuktikan bahawa menggaru telinga memang menghilangkan kegatalan anak tekak sebab ianya merangsang deria otot yang berkait rapat dengan tekak.

2. Gangguan Pendengaran

Kalau korang tiba-tiba rasa macam kurang pendengaran, gunakan telinga kanan untuk mendengar kerana telinga kanan mendengar ucapan dengan lebih baik berbanding telinga kiri. Pendengaran telinga terganggu selalunya disebabkan masalah selesema.

3. Takut Jarum Suntikan

Kalau rasa takut dengan jarum nak kena cucuk, haa macam doktor nak cucuk tu berdehem atau batuk je. Batuk menyebabkan paras darah meingkat dan trik ini terbaik untuk menahan kesakitan jarum.

4. Melegakan Sakit Gigi

Sementara menahan sakit gigi sebelum berjumpa doktor, gosok kiub ais di tapak tangan, di antara ibu jari dan jari telunjuk. Terdapat deria di bahagian itu yang berkait rapat dalam mengurangkan kesakitan gigi.

5. Hidung Tersumbat

Memang terseksa kalau hidung tersumbat lepas tu nak kena bernafas guna mulut pula.  Tekan lidah ke lelangit mulut atau tekan bahagian tengah di antara kening kamu menggunakan jari selama 20 saat. Boleh juga guna wap air panas untuk legakan hidung tersumbat.

6. Anxiety atau Gemuruh

Tiup ibu jari perlahan-lahan tetapi kerap kali.
Fakta: Ibu jari kita ada deria. Jika kita tiup ia akan meredakan degupan jantung. 

Sumber: Sinar FM

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. Bagusnya tips ni semua. Tq ye

    BalasPadam
  2. Suami slalu buat no.1.mula2 pelik jugak. Tp dia ckp sbb tekak gtal.haha.. ni dah jumpa mmg btol la.. egt dia main ckp je..

    BalasPadam
  3. Terima kasih petuanya.. insyaallah dpt membantu kpd yg memerlukan. Yg tekak gatal tu mmg selalu buat hihi

    BalasPadam
  4. Trik nombor 4 menarik... hahah nanti boleh try kalau sakit gigi...

    BalasPadam
  5. kalau sakit gigi disebabkan gusi bengkak, letak bawang kat pipi. nanti bawang serap bengkak tu.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^