7 MAHKOTA DUNIA AKHIRAT

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


7 MAHKOTA DUNIA AKHIRAT


Allah Subhaanahuu wa Ta'aala berfirman: "Sungguh Kami telah menciptakan atas kamu semua tujuh buah jalan dan kami sama sekali tidak akan lengah terhadap ciptaan Kami." (Al-Mu'minuun, ayat 17)

Gambar hiasan
Sumber:Google image 

1) MAHKOTA ZIKIR


لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Maksudnya: Tiada sembahan kecuali Allah semata, tiada sekutu bagiNya, semua kerajaan dan segala puji hanyalah milikNya, Dia yang menghidupkan dan mematikan, dan Dia maha berkuasa atas segala sesuatu.

Fadhilat:
Dari Abu Ayyub Al-Anshari, Nabi sallallahu alaihi wasallam bersabda: “Barangsiapa ketika pagi membaca -لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ- 10 kali, maka Allah mencatat 100 kebaikan baginya, menghapus 100 keburukan darinya, menaikkannya 100 darjat, zikir ini sebanding dengan memerdekakan 10 hamba, zikir ini bisa menjadi pelindung baginya dari pagi hingga petang, dan pada hari itu tidak akan ada pekerjaan yang memupuskannya. Apabila dia membacanya ketika petang, maka baginya keutamaan yang sama seperti itu. (Riwayat Ahmad dan Thabarani, di-sahih-kan oleh Albani)

2) MAHKOTA TASBIH


سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته 

Subhaanallah wabihamdihi 'adada holqihi wa Ridha nafsihi wa zinata 'arsyihi wa midada kalimaatihi.

3) MAHKOTA DOA


ربنا اتنا في الدنيا حسنة وفي الاخرة حسنة وقنا عذاب النار 

Rabbanaa aatinaa fid dunya hasanah wa fil aakhirati hasanah wa qinaa 'adzaaban naar

4) MAHKOTA ISTIGHFAR


اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، خَلَقْتَنِي وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوءُ لَكَ بِذَنْبِي، فَاغْفِرْ لِي فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ.

Ya Allah, Engkau adalah Tuhanku, tiada tuhan kecuali Engkau, Engkaulah yang menciptakan aku dan aku adalah hambaMu, dan aku akan setia atas perjanjianku denganMu semampuku. Aku berlindung kepadaMu dari keburukan perbuatanku. Aku mengakui segala nikmatMu kepadaku dan aku mengakui semua dosaku, maka ampunilah aku, sesungguhnya tiada yang mengampunkan dosa kecuali Engkau.

Fadhilatnya:
Dari Syaddad bin Aus, Nabi sallallahu alaihi wasallam bersabda: “Barangsiapa membaca -zikir ini- di waktu pagi -dengan menghayatinya-, lalu dia mati sebelum waktu petang, maka dia termasuk ahli syurga. Barangsiapa membacanya di waktu petang -dengan menghayatinya- lalu dia meninggal sebelum pagi, maka dia termasuk ahli syurga”. (Riwayat Bukhari)

5) MAHKOTA PERLINDUNGAN


بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ.

Dengan nama Allah yang bila namaNya disebut, tidak akan memudaratkan segala sesuatu yang di bumi dan di langit, Dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Fadhilatnya:
Dari Utsman bin Affan, Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda: “Orang yang membaca -zikir ini- setiap pagi dan petang sebanyak tiga kali, tidak akan ada sesuatu yang membahayakannya” (Riwayat Abu Daud, Tirmizi, Ibnu Majah dan lainnya, di-sahih-kan oleh Albani)

6) MAHKOTA PELEPAS BENCANA


لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين 

Laa ilaaha illaa Anta SubhaanaKa innii kuntu minadz dzoolimiin.

7) MAHKOTA PENENANG HATI


لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 

Laa haula walaa quwwata illaa billaahil 'Aliyyil 'Adziim.

Jadikanlah Mahkota-mahkota ini selalu menghiasi kepala dan membasahi lisanmu, sebagai amalan dan senjata kita...

Mudah-mudahan dengan mengamalkan salah satu Mahkota tersebut Allah mengangkat segala cubaan, menghindari dari musibah, mengampuni dosa kesalahan, dan memasukkan kita ke dalam Syurga-NYA. Aamiin

Bagikan amalan doa ini dengan niat baik agar lebih banyak lagi orang merasakan dan mendapatkan manfaatnya dan kita tidaklah menjadi seseorang yang menyembunyikan ilmu. Kerana kita semua tidak tahu pahala mana yang akan memasukkan kita ke dalam Syurga Allah Subhaanahuu wa Ta'aala.

Diolah dari: Telegram channel

Mahkota di sini boleh kita sama erti kan dengan penghulu atau zikir yang utama berbanding zikir lain... Yang afdal ikut keperluan dan kepentingannya... Jadi, bila kita berada dalam situasi tertentu, amalkan zikir-zikir tersebut untuk lebih berkesan... Maknanya zikir khusus ikut keadaan tertentu.. 

Catat Ulasan

0 Ulasan