div id='header-inner'>

5 Tips Kenali Isteri Anda!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


5 Tips Kenali Isteri Anda! | Wanita dan lelaki diciptakan sangat berbeza...namun Allah ciptakan wanita dan lelaki boleh hidup bersama... Walaupun begitu.. dalam rumahtangga pasti akan berlaku pergolakan kerana ingin cari persamaan kerana perbezaan ini... Tapi mustahil akan sama...

Jadi, sedikit tips nukilan Dr. Taufiq Razif buat para suami dan bakal suami untuk mengenali isteri masing-masing...

5 Tips Kenali Isteri Anda!

1. Kita kena tahu perempuan ni makhluk misteri. Otak perempuan memang terbukti lebih kompleks daripada lelaki. Sebab tu la mereka lebih multitasking dan memerlukan tidur 20 minit lebih lama daripada lelaki.

2. Jangan ingat bila dah kahwin tu tandanya kita dah memahami si dia sepenuhnya. Proses berkenalan tu kadang-kadang memerlukan sepanjang hidup kita. Mula-mula kahwin sifatnya lain. Dah masuk tahun pertama kahwin mula la keluar sifat yang sebelum ni kita tak pernah tahu pun. Bila dah mengandung nanti lagi la lain dengan ribut hormon yang tak menentu. Jangan panik! Kita lelaki diciptakan cepat bosan dengan benda yang sama. Sebab tu Tuhan jadikan perempuan ni susah nak difahami. Setiap hari kita akan temukan benda yang baru pada si dia. Menarik kan?

3. Perempuan memang Tuhan dah cipta untuk taat pada suami. Tu sistem yang takde siapa boleh bantah tapi kita para suami pun disuruh untuk bermuamalah dan bergaul dengan cara yang paling lemah lembut dan sopan dengan para isteri kita. Jangan tuntut mereka bahagiakan kita. Kita dulu yang harus bahagiakan mereka. Baru la mereka akan sukarela bahagiakan kita.

4. Perempuan ni makhluk emosi. Jangan sekali kali gunakan logik untuk tenangkan si dia. Guna la emosi juga kalau nak tenangkan si dia. Kalau si dia dah mula bebel tu ada lah tu lubang emosi dia yang terganggu. Mungkin kita jarang peluk si dia, mungkin kita buat si dia rasa tak selamat disisi kita, mungkin kita kurang menjadi suami dan bapa pada pandangan dia atau mungkin sebab kita lupa hari jadi dia!

5. Perempuan ni makluk auditorik. Pancaindera telinga mereka lebih sensitif dan peka dibandingkan pancaindera yang lain. Kalau nak bahagiakan si dia, bahagiakan dulu telinganya. Puji dengan pujian yang baik-baik. Kalau masak lebih-lebih kurang pun apa salahnya puji usaha si dia. Kalau dia beli baju baru pun apa salahnya puji penampilan si dia. Semua tu tak makan modal pun. Yang perlu cuma kreativiti kita sebagai suami untuk membahagiakan si dia.

Sumber: Facebook Dr. Taufiq Razif

Jadi para suami... Belajarlah untuk memahami wanita... Jangan cuba untuk carikan persamaan... Elakkan wahai para suami untuk ubahsuai isteri anda untuk ikut citarasa anda dan gaya hidup anda... Belajar untuk fahami dan hormati perbandingan dan perbezaan itu untuk memelihara kerukunan rumahtangga... Moga berbahagia hingga ke syurga... 

Catat Komen

3 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)