Ticker

6/recent/ticker-posts

HEBATNYA ALLAH MENCIPTA SEEKOR NYAMUK!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Nyamuk.. bukanlah seekor haiwan yang mengerikan... Nampak nyamuk terus rasa nak panggil je kan... Tapi cuba korang baca lihat gambar dan baca fakta kat bawah nih...

.
.
.
.
.



Seekor nyamuk diletakkan di bawah mikroskop, diperbesar 400 kali!

Ternyata di kepalanya terdapat 100 mata..
Berat nyamuk yang hanya 0,001 gram

Di mulutnya ada 48 gigi
Di dadanya ada 3 buah jantung!, ditiap jantung ada 2 atrium,2 bilik jantung ,dan 2 katup jantung

Nyamuk memiliki alat pendeteksi panas
Dan nyamuk melihat segala sesuatu dengan pendeteksi panasnya

Memiliki alat pencair darah kerana darah manusia itu kasar bagi nyamuk agar dapat mengalir di belalai nyamuk, dia mengambil contoh darah dulu baru mulai menggigit

Juga memiliki alat pembius sehingga orang yang di ambil darahnya tidak merasa sakit saat proses pengambilan darah, beberapa detik kemudian barulah efek bius itu hilang

Dan belalai nyamuk memiliki 6 buah pisau! 4 buah pisau untuk membuat luka berbentuk segi empat sedang 2 pisau membentuk lubang sesuai tabung penghisap darah

Di kaki nyamuk terdapat cakar dan terdapat alat seperti bekam sehingga dapat menempel di tempat yang licin

Masya Allah semoga nyamuk yang kecil ini dapat menambah keimanan kita kepada Allah.

إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ

Sesungguhnya Allah tidak malu membuat perbandingan apa sahaja, (seperti) nyamuk hingga ke suatu yang lebih daripadanya (kerana perbuatan itu ada hikmatnya), iaitu kalau orang-orang yang beriman maka mereka akan mengetahui bahawa perbandingan itu benar dari Tuhan mereka; dan kalau orang-orang kafir pula maka mereka akan berkata: "Apakah maksud Allah membuat perbandingan dengan ini?" (Jawabnya): Tuhan akan menjadikan banyak orang sesat dengan sebab perbandingan itu, dan akan menjadikan banyak orang mendapat petunjuk dengan sebabnya; dan Tuhan tidak akan menjadikan sesat dengan sebab perbandingan itu melainkan orang-orang yang fasik.
(Al Baqarah,26)

Masya Allah. Benar2 Allah tidak pernah menzalimi mahluknya, di balik senjata nyamuk untuk menghisap darah, Allah memberi ubat bius untuk menjaga supaya manusia tidak merasa sakit kerana Allah maha tahu manusia sukar sekali menghindar dari gigitan nyamuk. Berbeza dengan haiwan lainnya di mana manusia masih dapat menghindar dari gigitan misal kala jengking dll.

Wallahua'lam.

Sumber: Daie Media Sosial


Ngeri tengok gambar.. bahkan lagi ngeri bila tahu nyamuk ada banyak mata dan gigi... Erkkk.. seram pun ada... Tapi itulah bila kita kaji alam..kita akan temui kehebatan pencipta-Nya... 

Catat Komen

4 Ulasan

  1. Allahu Rabbi..hidupan sekecil ini diciptakan dengan begitu sekali..besarnya kuasa mu Ya Allah....

    BalasPadam
  2. Nasib baiklah nyamuk ni kecil. Kalau besar dengan rupa sebegitu, tak cukup tanah saya lari rasanya.. Huhu..

    BalasPadam
  3. pasti ada sebab Allah menciptakan sesuatu..
    tapi tulah, bila tgk pic tu..geliii... hehehe

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^