Ticker

6/recent/ticker-posts

Cara Mudah dan Cepat Siang Ikan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Cara Mudah dan Cepat Siang Ikan!

Entah mengapa dan kenapa... Gambar ni jadi VIRAL... Hehe... Jadi, MF pun nak Share juga cara mudah dan cepat nak siang ikan...

Dari gambar atas tu.. Itulah patern atau cara siang ikan... Memang setiap orang ada cara tersendiri siang ikan...

Kebanyakan yang Mf tahu, cara ketiga tu yang paling femes dalam menyiang ikan...

MF juga banyak guna cara ketiga.. Sebab cepat dan mudah serta senang nak basuh dan cuci darah-darah beku kat dalam perut ikan...


Cara Mudah dan Cepat Siang Ikan

Salah satu cara mudahnya ialah... MF guna dua alatan untuk siang ikan dengan cepat...

Iaitu...
Cara Mudah dan Cepat Siang Ikan!

Alatan untuk siang ikan dengan cepat dan mudah

Gunting serba guna jenama Scooth 3M   original diimport dari Jerman... Dan pisau hujung Tirus macam kat gambar atas tu... 

Seminggu sekali suami memang suka borong beli ikan sampai satu besen... Jadi, memang lama la nak siang... Tapi guna dua gunting dan pisau tu... Kerja siang ikan jadi cepat dan mudah... Ikan pun tak nampak comot selepas disiang... 

Caranya, potong kepala kemudian belah perut guna gunting..  Potong je semua dulu...  Lepas habis semua... Baru guna pisau pula... Pegang bahagian insang dan terus tarik je... Senang je.. Sebab semua isi perut akan keluar sekali... Guna hujung pisau yang Tirus tu dan keruk bahagian dalamnya hingga tanggal darah beku... Lalukan pada air paip yang mengalir.... Dan siap... Tak sampai 5 minit pun nak siang ikan.. 

Mungkin ada yang kata... Cara nak siang ikan pun nak buat entry ke... Haha... Jangan tak tahu... Ada tau perempuan zaman sekarang ni malas nak siang ikan... Bahkan sanggup suruh tukang jual ikan siang siap-siap.. Jadi, MF share ni untuk panduan adik-adik yang baru belajar nak siang ikan... 

Gunting tu boleh beli jenama apa pun.. Cuma jenama yang MF guna ni sangat puas hati.. Dah 4 tahun guna tak pernah asah pun... Memang tajam... Tulang ayam pun MF potong guna gunting ni juga... 

Kalau rasa nak beli... Cubalah tengok kat Lazada atau 11street... MF beli kat supplier kami suatu masa dulu... Sekarang ni supplier tu pun tak tau ke mana dah... Jadi, tak boleh nak suggest beli kat situ... 

Catat Komen

2 Ulasan

  1. kadang cik akak ikan kembung tu...keluarkan insang & perut je..haha..stail karnivel jimat masa

    BalasPadam
  2. kalau saya beli ikan , udah langsung di siang sama yang jual ikan tu

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^