div id='header-inner'>

Mana Tahu Yang Kecil Tu Tarik Kita Ke Syurga!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

~Janganlah meremehkan sunnah~

Sahabat-sahabatku yang baik lagi disayangi Allah SWT...


Jom kita muhasabah seketika, tanya kepada diri kita amalan apakah yang kita telah lakukan yang mampu meletakkan kita hampir dengan Saidina Rasulullah  di akhirat kelak??

Dari Abi Dzar radhiallahuanhu, berkata :  Rasulullah bersabda : Janganlah kamu meremehkan kebaikan sekecil apapun, sekalipun engkau bertemu saudaramu dengan wajah yang berseri (HR. Muslim)

Barangsiapa menganggap remeh adab ia akan dihukum dengan meremehkan sunnah; atau barangsiapa menganggap remeh sunnah-sunnah ia akan terhukum dengan tidak mengerjakan fardhu-fardhu; barangsiapa menganggap enteng fardhu-fardhu dia akan dihukum dengan hilangnya iman.

Sahabat-sahabatku, kita tidak tahu amalan manakah yang mampu menjadi asbab kita dekat di sisi baginda Nabi  kelak. Oleh itu, jangan sesekali kita meremehkan apa jua peluang kebaikan yang muncul di hadapan kita.

Semoga bermanfaat...
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سيّدنا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سيّدنا مُحَمَّدٍ

Hati-hati dengan ucapan kita terutama yang berkaitan dengan sunnah dan amalan Rasulullah SAW...  Kita tak tahu sunnah yang kecil itulah yang mungkin menarik kita ke syurga...walaupun amalan fardhu kita mantap... Mantap macam mana pun amalan fardhu kita... Tapi kalau tidak ditambah dengan amalan sunnah... Ibarat kata...makan nasi banyak tapi tanpa lauk... Kenyang memang kenyang...tapi tiada kenikmatannya...

Maaf jika ada terasa... Sekadar berkongsi ilmu... Sebab ada orang sekarang ni.. Hanya lakukan yang wajib...yang sunnah ditinggalkan... Ada juga yang suka buat yang sunnah tapi yang wajib diremehkan... Sepatutnya...

Mantapkan yang wajib... Lazimi yang sunnah... Insha Allah... Lengkap kehidupan kita sebagai Muslim dan mukmin... 

Catat Komen

2 Ulasan

  1. ada riwayat tntg ini. byk sbnrnya kan

    BalasPadam
  2. Terima kasih berkongsi ilmu. Kena amalkan semua kalau mampu. Manalah tahukan yang kecil-kecil tu yang mampu membantu kita nanti.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)