div id='header-inner'>

Bounce Rate dan Kepentingannya Kepada SEO Blog

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Nak kongsi sikit pasal ilmu blog ni... Tak ramai blogger ambil berat dengan bounce Rate ni.. ada yang fikir.. tak penting sangat pun.. tapi bagi blog yang mementingkan rating dalam blog serta kepentingannya kepada blog yang menjana pendapatan seperti advertorial atau review produk... Bounce Rate ni satu aspek yang tak boleh dipandang remeh.

Beberapa persoalan yang perlu dirungkaikan:
  • Apa itu bounce rate?
  • Apa pengaruh bounce rate pada blog?
  • Dan apa juga faktor yang menyebabkan tinggi rendahnya bounce rate?


Apa itu bounce rate?

Bounce rate adalah rasio jumlah pengunjung yang hanya membuka satu halaman saja pada blog kita. Bounce rate dihitung menggunakan rumus berikut.

Bounce rate = (Jumlah pengunjung yang hanya membuka satu halaman blog/Jumlah kunjungan keseluruhan) x 100%.

Misalnya dalam satu bulan blog kita memiliki jumlah kunjungan total sebanyak 50,000, sedangkan kunjungan pembaca yang hanya membuka satu halaman saja sebanyak 2,000. Dengan demikian, bounce rate dari blog kita sebesar (2.000/50.000)x100%= 4%.

Semakin besar bounce rate yang dimiliki sebuah blog maka blog tersebut akan semakin buruk, sedangkan semakin kecil bounce rate pada sebuah blog maka blog tersebut akan semakin baik.

Kadar peratusan bounce rate pada blog dapat dilihat pada  Google Analytics.

Penyebab bounce rate

Tinggi rendahnya bounce rate pada sebuah blog dipegaruhi oleh beberapa faktor, antara lain seperti berikut ini.

1. Kecepatan loading blog.
Blog dengan kecepatan loading yang baik dapat mencegah pembaca untuk membatalkan kunjungannya ke blog tersebut. Sehingga, semakin cepat loading sebuah blog maka bounce rate yang dimilikinya pun akan semakin kecil.

2. Reka Bentuk dan Design Blog
Untuk mendapatkan bounce rate yang baik maka sebuah blog juga harus memiliki design yang baik. Blog yang memiliki reka bentuk dan serabut akan membuat pembacanya malas menjelajah isi blog dan memilih untuk segera meninggalkannya.

3. Kualiti Isi Kandungan Blog.
Isu kandungan blog yang kurang menarik juga akan membuat pembaca tidak suka nak berlama-lama kat blog kita. Pembaca tentu tidak ingin membuang waktunya dengan percuma kerana tidak menemukan informasi yang menarik dan bermanfaat bagi dirinya. Oleh itu, rajinlah menerbitkan isi yang bermanfaat pada blog secara teratur dengan tetap menjaga kualitinya agar selalu baik dan bermanfaat.

4. Internal link.
Semakin banyak internal link pada blog maka boleh dipastikan bounce rate pada blog tersebut akan semakin kecil. Hal ini disebabkan pembaca diberikan kemudahan untuk mengunjungi halaman lain dalam blog tersebut sehingga setiap halaman dalam sebuah blog dapat terhubung dengan baik. Misalnya pembaca sedang membaca entry blog yang bertajuk cara merawat kucing. Pada entry tersebut disisipkan link yang mengarah pada halaman ciri kucing yang sihat. Jika pembaca tertarik dengan topik pada halaman ciri kucing yang sihat dan kemudian mengunjunginya maka bounce rate dari blog tersebut akan semakin kecil. Kita dapat menggunakan link pada post entry, related post, recent post, dan popular post untuk membangun internal link.

5. Eksternal link.
Semakin banyak eksternal link atau link keluar yang mengarah pada blog lain terpasang di halaman blog  maka kemungkinan jumlah pembaca yang meninggalkan blog untuk pergi ke halaman blog lain menurut link yang terpasang tersebut akan semakin besar, sehingga bounce ratenya menjadi tinggi. Eksternal link banyak ditemukan pada blogroll, gambar, dan iklan yang tampil pada halaman blog. Ini juga pentingnya bloglist..dan bertukar-tukar link dengan blogger lain.

Kesan Bounce Rate Pada SEO

Bayangkan kita pergi ke sebuah pasar raya untuk membeli barang. Kita dapati pasar raya itu tidak menyediakan barang yang kita perlukan, mempunyai servis yang teruk dan susunan barangan di dalamnya tidak kemas.

Sudah pasti kita tidak akan datang lagi dan cepat-cepat beredar dari situ kan?

Sama seperti kes pada Bounce Rate. Apabila seseorang pelawat mendapati kandungan blog kita tidak relevan ataupun tidak menepati apa yang mereka mahukan (baca: tidak berkualiti), mereka akan bertindak untuk keluar serta merta dari laman web dan blog kita.

Di mata Google, mereka mengesan situasi ini sebagai ‘penolakan’ oleh pelawat. Secara tidak langsung, mereka berpendapat bahawa kandungan kita tidak boleh membuatkan pengguna Internet gembira dan tidak berkualiti kerana mereka singgah terlalu singkat dan berlalu begitu pantas keluar dari laman web dan blog kita.

Kesannya, Bounce Rate kita akan meningkat dan jika mengikut resepi ini, ia akan memberi kesan buruk kepada SEO laman web dan blog kita.

***

Kesimpulannya, Bounce Rate merupakan satu metrik yang menjadi kayu ukur dalam melihat kepuasan pelawat laman web dan blog kita terhadap apa yang kita cuba sediakan kepada mereka. 

Konsep bounce rate yang rendah adalah, pembaca 'terus kekal' duduk dalam blog kita dalam tempoh yang lama.

Cara Mengatasi / Memperbaiki Bounce Rate:
  • Pertahankan Brand Anda atau Ranking site Anda
  • Buat entry yang berkualiti dan relevan
  • Buatlah navigasi / menu tab yang jelas dan mudah
  • Buatlah design blog (template web) supaya menjadi lebih ringan, sehingga cepat loading.
  • Lakukan timbang berat blog di google speedtest,
  • Hilangkan iklan jenis pop-up atau tergantung.
  • Kurangkan link external dalaman tetapi buatlah link external yang terbuka di tab baru (new tab).


Sumber: Pembacaan di internet

Statistik dan kadar bounce rate dalam masa seminggu...bandingan seminggu sebelum buat perubahan... Untuk bulanan kena tunggu cukup sebulan la buat perubahan... Baru nampak perbezaannya... 

Statistik dan perbezaan kadar bounce rate untuk sehari tapi minggu lain-lain...

Alhamdulillah MF dapat juga rasa rendahkan bounce rate ni setelah dapat tunjuk ajar dari sifu SEO Malaysia siapa lagi kalau bukan blogger Hasrul Hassan... Belajar, baca dan buat trick serta ubah coding apa yang patut... Alhamdulillah.. dalam masa 12 jam buat.. nampak perubahannya... Bounce rate menurun dan pageview meningkatkan dari biasa jika dibandingkan dengan hari sebelum buat perubahan tu.

Walaupun MF tak menjana ribuan ringgit atau tak selalu dapat review produk macam blogger lain... Tapi alhamdulillah, kesannya blog dan entry mudah masuk dalam Google search dan pageview pun meningkat setiap hari... dan lebih mudah nak capai matlamat utama iaitu menyampaikan ilmu yang bermanfaat, terutama perkongsian ilmu kerohanian.  Bab review produk tu... Itu atas rezeki juga... Apa pun syukur dengan rezeki yang ada.. yang penting kepuasan melihat blog kita lebih baik dari sebelumnya. Jadi, bagi blogger yang dah ubah template kepada template mesra SEO, rugilah jika abaikan aspek bounce rate ni.. kalau tak faham, boleh tanya pada Blogger Hasrul Hassan dan godeklah ilmu SEO dalam blognya... banyak sangat perkongsian ilmu blogger yang dia beri... tak rugi belajar.. 

Catat Komen

3 Ulasan

  1. smpai harini x reti tgok benda2 gini. hehehe

    BalasPadam
  2. ada lagi tu bounce rate dengan exit rate.. huhu.. kalau dua2nya bagus memang fuh mantap blog tu boleh perginya... so far bounce rate sy di paras 12-18% :)

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)