div id='header-inner'>

Kecuaian Ibu Bapa Terhadap Anak Akan Ditegur Secara Automatik!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Pagi tadi, terbaca pasal kematian seorang kanak-kanak berusia dua tahun mati lemas sebab tersembam dalam baldi di bilik air rumahnya... Allah.. Sedihnya baca kisah sebegini..

Tapi dah ajal dan juga ujian untuk ibu bapanya tapi pengajaran untuk ibu bapa yang lain...


Setiap ujian berkaitan anak, adalah teguran Allah untuk ibu bapa. Allah nak ingatkan bahawa anak tu amanah dari Allah... Jika kita lalai, Allah akan tegurkan automatik... 

Tak perlu nak tunggu lama... 

Macam MF baru-baru ni diuji dengan kakak yang demam berpanjangan... Sebenarnya itulah teguran Allah buat MF... KERANA MF tahu, MF banyak salah dengan anak MF yang sulung tu... Kurang masa dengan dia sebab kesibukan bekerja dan sejak ada adik... Si adik kerap curi perhatian dan berebut perhatian dari kakaknya. 

Jadi, Allah beri peluang pada MF, ALLAH beri sakit buat kakak hingga masuk wad semalaman... Jadi, peluang tu Allah beri untuk MF tebus masa untuk MF luangkan masa dengan si kakak... 

Begitu juga kalau kita cuai dengan anak sebab gadjet ke..sebab lalai dengan hal sendiri... Allah akan uji dengan kelalaian kita. 

Sebab tu, dengan anak ni MF jadi ibu yang sentiasa alert dah sekarang.. Fikirkan pelbagai kemungkinan yang akan terjadi.. Risiko bahaya yang ada... Dan buatkan diri sentiasa risau pun ada... 

Ujian Allah melalui anak buatkan teguran kita sebagai ibu bapa... Jadi sentiasa lah jaga amanah Allah dengan baik... Agar rahmat Dia juga mengiringi...

Catat Komen

4 Ulasan

  1. alahai..risaunya dengar cerita macam ni.kekadang kita tak jangka benda-benda ni semua kan maria...moga dijauhkan dari kita semua..Berat sungguh dugaan tu

    BalasPadam
  2. kalau bab anak ni memang alert lebih 100% la..xleh lalai walau seminit.. tp tu lah kita manusia kan, x lps dri kesilapan...ada bahagian masing2..tp kena sll doa agar xde musibah dri kelalaian kita yg melibatkan anak ni

    BalasPadam
  3. Betul tu MF..
    Allah tegur cara lembut lagi tu..
    Kena ada perhatian juga buat anak2 kan..

    BalasPadam
  4. Terima kasih di atas peringatan ini Maria...

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)