Review Drama: Runtuhnya Sebuah Dosa!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sumber: google images

Berkurun lamanya tak melayan drama... sekali malam ni teringat malam Isnin... ada masa sikit layan tv sambil melayan si adik dan kakak main... Isnin malam Selasa, TV9 tak lokek sediakan drama telemovie terbaik untuk tontonan sekeluarga... Sementara si suami menyiapkan Baju T-Shirt Heat Press tempahan pelanggan, MF melayan anak-anak sambil melipat baju bajan... Azam tak nak biarkan baju tinggi menggunng... tak tahu la berapa lama tahan azam tu kan.. hehe.. tapi sementara ada mood kena lipat...

Opss... melalut sudah... MF nak review drama yang MF tengok... Tajuknya buatkan MF tertarik nak tengok sampai ke penghujung... iaitu "Runtuhnya Sebuah Dosa"

Antara pelakon hebat yang membintangi telefilem arahan Erma Fatima ini antaranya Tiz Zaqyah, Puteri Fatin, Beto Kusyairy, Remy Ishak, Aziz Singah, Azizah Mahzan, Datuk Rahim Razali, Liza Zain.

Kisahnya berkisar tentang dua buah keluarga yang menjadi mangsa tragedi tanah runtuh yang meranapkan kediaman mereka... Dua keluarga yang sangat berbeza walaupun sama-sama kaya... Satu keluarga penuh hidup mewah tapi kemewahan mereka penuh dosa dan maksiat...dan satu lagi yang merupakan jiran mereka yang kaya tadi...hidup sederhana tetap taat dengan perintah Allah...

Plot cerita yang ringkas tapi banyak pengajarannya...
Antara yang dapat MF kupaskan tentang pengajaran disebalik drama ni...

1. Bencana alam adalah balasan Allah buat peringatan manusia, tapi Allah berikan kepada semua tak kira beriman atau tak.

2. Hidayah Allah tu banyak cara..dan dari Allah...cuma kena cari dan kena usaha.

3. Tawakal kepada Allah melebihi harapan kepada manusia.

4. Hidup tanpa agama, ibarat orang yang sesat tanpa arah tuju.

5. Didiklah anak dengan agama, kerana anak yang soleh dapat membantu ibu bapa di akhirat sana.

6. Dunia penuh noda hanya iman yang kuat mampu atasi nafsu dan noda.

Secara keseluruhan, memang banyak pengajarannya... di akhir cerita, semuanya dapat pengajaran...

Itulah hikmah Allah masih hidupkan mereka walaupun dilanda musibah sebab Allah nak beri hidayah dan peluang untuk taubat. Maknanya, setiap hari Allah hidupkan kita dari tidur, maknanya Allah beri peluang kepada kita untuk terus kumpul pahala dan peluang untuk taubat kepada Dia.

Telefilem ni pernah dah ditayangkan pada tahun 2012... tapi MF tak tengok... dan syukur berpeluang tengok semalam... alhamdulillah.., pengajaran dan peringatan untuk kita... tahniah buat pengaraha dan penerbit telefilem ini... sepatutnya kena banyak drama sebegini berbanding kisah cinta manusia yang melekakan remaja.

Bagi yang nak tengok boleh cari di tonton atau pun di youtube... tak rugi tengok.

3 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. harap boleh tengok online kalau ada..suka tengok cerita macam ni.

    BalasPadam
  2. Bagus cerita mcm ni buat peringatan dan iktibar tauladan. Thanks sharing MF

    BalasPadam

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama