News Breaking
Live
wb_sunny

Breaking News

Jodoh Itu Rahsia Allah!

Jodoh Itu Rahsia Allah!

Jodoh Itu Rahsia Allah!
Sumber: google images

Cuti sekolah... Musim orang kahwin... Tetiba terasa nak tulis pasal orang kahwin a.k.a JODOH!!!

Mood masih terkejut juga dengan sahabat lama MF satu kelas dan satu sekolah Arab dari tingkatan 1-5 dulu... Sejak MF kahwin empat tahun dulu... Tertanya juga bila la sahabat MF ni nak kahwin pula... Alhamdulillah... Rupanya jodoh dia dekat je... Sahabat sekelas kami dulu juga... Alahai... Indahnya percaturan Allah... 

Itu sahabat sampai tingkatan lima... Masa MF tingkatan enam pun ada juga sahabat MF yang kahwin dengan sahabat sekelas... Dulu masa sekolah dok gosip-gosip je... Rupanya memang jodoh mereka... Sekarang dah beranak dua dah... Alahai.. Tersenyum sendiri MF melihat sahabat sekelas bertemu jodoh sesama sendiri... 

Masa di universiti pun ada dua pasangan juga dari rakan sekelas... Memang jodoh mereka kan... Rasa macam indahnya perancangan Allah bab jodoh ni... Kadang orang yang memang tak disangka jadi jodoh kita.... Orang yang kita sayang dan berkasih bertahun-tahun belum tentu itu jodoh kita... 

Apa yang Allah rencanakan tentang jodoh adalah yang terbaik untuk kita sebenarnya... Pengalaman MF sendiri... Pernah putus namun, ungkapan popular "Kalau Jodoh Tak Kemana" memang tepat... Putus hanya sebulan... Lepas dua bulan terus merisik dan habis belajar MF terus bernikah... Tiada tunang-tunang lagi...majlis pun sederhana sahaja... Alhamdulillah... 

Apa-apa pun... Jodoh tetap perlu diusaha berlandaskan syariat... Tak boleh tunggu tanpa usaha....kerana jodoh juga adalah rezeki Ilahi... 

Syukurlah dengan jodoh kita... Buat yang masih mencari jodoh...teruskan usaha... Dalam masa yang sama...kejarlah cinta Ilahi pasti akan jumpa cinta yang sejati..  Insha Allah... 

Renungkan kata-kata ini:
  • Tidak ada yang tahu akan jodoh kerana Jodoh itu rahsia Allah. Terkadang kita mempertemukan dengan orang yang salah, namun pada akhirnya pasti Allah mempertemukan dengan orang yang benar-benar jodoh kita pada akhirnya. Jika dia bukan jodohku, maka jauhkanlah dia dari pikiranku dan dekatkanlah orang yang memang benar jodohku.Alloh menciptakan manusia berpasang-pasangan, laki-laki dan perempuan. Maka dari itu jodoh itu pasti.
  • Jodoh adalah ujian dan juga rahmat dari Alloh S.W.T
  • Terimalah aku apa adanya, dan jadikanlah kekurangkanku sebagai pelengkapmu. Kerana aku mencintaimu kerana agamamu, aku sayang kerana akhlakmu. Aku ingin bersamamu, berharap ada dalam redha Allah.
  • Allah lah pewaris paling baik, maka jangan Engkau membiarkanku hidup seorang diri. Berikanlah pendamping hidup yang terbaik menurutMu.
  • Bersabarlah wahai hati kerana jodoh itu pasti
  • Jodohku, aku tahu engkau ada. Maka aku bersabar dan terus bersabar, kerana semuanya akan indah pada waktunya
  • Ya Allah, kurniakanlah kepadaku pendamping yang soleh. Jadikan dia sahabatku baik untuk hal dunia dan akhirat.

Semoga sesiapa yang sedang mencari jodoh...dipertemukan jodoh yang terbaik buat dirinya... Insha Allah... Ameen...

Tags

Newsletter Signup

Signup untuk dapatkan informasi terbaru dari mariafirdz.com.

11 Comments

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. sememangnya jodoh itu rahsia Allah, dan kita tak boleh nak jangka siapakah dan bilakah jodoh kita... memang kita ada pilihan, tapi kadang-kadang itulah yang telah ditetapkan oleh Allah SWT...

    BalasPadam
  2. betul tu maria..semua tu rahsia Allah..bila maria cerita kisah kawan2 maria, teringat pula kisah sendiri.

    BalasPadam
  3. kan.. bila kawan sek kawin satu sekolah, memang terkejut :)

    BalasPadam
  4. Ada jugak pengalaman.. punyalah nak jaga hubungan... tapi dah bukan kita punya... lepas je laa... perit jugak sampai dah kawin ni pun terasa lagi... tapi kena redha jugak..

    BalasPadam
  5. Jodoh pertemuan, ajal dan maut semuanya ditangan Allah swt.. Kita semua doalah agar dikurniakan yg terbaik & segala pengakhiran yg baik hidup di muka bumiNya ini... Subhanallah...

    BalasPadam
  6. jodoh itu pasti, aida setuju.
    cuma cepat atau lambat aje :)

    BalasPadam
  7. Amin...alhamdulillah...cik akak tak kawen lagi eh..haha..tapi cik akak tak pernah takut bah cikgu..sebab janji Allah tu pasti...jodoh cik akak masih mencari waktu yang sesuai...sebab manusia memang ditakdirkan hidup berdua...tak di dunia..di akhirat..insyaAllah....pasti jodoh akan ada...amin...doakan yang terbaik untuk cik akak ye cikgu

    BalasPadam
  8. sama la dgn.member member saya masa form 5 & 6 ada yg bertemu jodoh rakan sekelas juga..

    indah kan percaturan Allah :)

    BalasPadam