GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Tips Hilangkan Kedutan di Wajah!

Sumber: google images

Baru nak cecah umur 30-an, dah nampak dah garis-garis halus di dahi... adehh... tak sedap tengok nih.. nak kena buat sesuatu untuk hilangkannya... muda lagi... tulah banyak sangat dok pikir masalah negara... hehe... Memang tak best la bila nampak garis-garis kat muka tu... kalau umur sweet 40 tu ok la kan... tapi 30 pun x sampai lagi kan.. memang parah gak ni.. anak pun kecik lagi...

Tips untuk hilangkan kedutan di wajah.. yang aku tahu, salah satu petuanya ialah kerap memakai topeng atau masker... baru mula memakai masker, tapi tak berapa nak konsisten... tapi aku nak cuba juga petua-petua lain...

Minyak Kelapa
Urut wajah anda dengan minyak kelapa sebelum tidur. Cara ini terbukti cukup efektif untuk mencegah timbulnya kedutan.

Krim Campuran
Buat krim campuran yang terbuat dari madu, minyak zaitun dan krim,  lalu sapukan ke wajah anda. Ia dipercayai efektif untuk menghilangkan kedutan.

Lemon
Sapukan sari jeruk lemon ke kulit wajah beberapa kali sehari. Selain menghilangkan kedutan, ia juga dapat membantu menghilangkan bintik hitam di wajah.

Nanas
Haluskan nanas dan kemudian oleskan ke wajah anda. Diamkan selama 5-10 minit. Cara ini dapat membantu mengatasi kedutan yang mengganggu penampilan.

Tepung Kunyit
Buat pasta dengan mencampurkan tepung kunyit dan air tebu. Kemudian sapukan pada wajah anda. Cara ini dapat membantu mencegah munculnya kedutan di wajah.

Jus Campuran
Sapukan jus campuran nanas hijau dan apel ke wajah anda setiap hari. Cara ini boleh membersihkan muka dari garis-garis halus dan kedutan.

Lobak merah + telur + tepung jagung
Parut halus sebiji lobak merah dan masukkan ke dalam mangkuk. Campurkan dengan 1 sudu besar tepung jagung dan 1 biji kuning telur. Kacau sehingga sebati. Sapukan adunan tersebut ke seluruh muka dan leher. Biarkan selama kira-kira 20 minit atau sehingga kering. Akhir sekali, bersihkan muka dengan air suam dan lapkan dengan kain bersih. Amalkan selalu agar lebih berkesan.

Sumber: SINI dan SINI

Nak kena konsisten buat masker dan pakai masker la lepas ni... sesekali kena juga manjakan diri... kedutan tak ketara lagi, dengan izin Allah, Ephyra banyak juga membantu... Dulu rajin buat masker guna putih telur... sekarang telur ayam kampung pun kena beli... tak best guna telur ayam bandar, baunya lain macam... dan buatkan muka jadi gatal.. 


p/s: kedutan di wajah, menandakan semakin kita hampiri kematian... muhasabah diri... 

10Ulasan

  1. Menarik...ada masa nak cuba ni...terima kasih atas perkongsia ini dear...

    BalasPadam
  2. baru umur 24 tahun sha nih, tapi kedutan kat dahi ketara sangat... hurm

    BalasPadam
  3. kena banyak amek supplement dan rajin exercise ni nampaknya..hihi

    BalasPadam
  4. betul3..hihi..tgk petua tu rsanya semua tu nnti ngap msuk mulut..xsempt mk letak kt muka..hehe..

    BalasPadam
  5. Umor mcm kita nk masuk 30 mmg kena amik suplemen dan buat mcm2 nk jg dari kedut..

    BalasPadam
  6. Petua awet muda - seperti biasa wudhu', senyum, berfikiran positive., jaga pemakanan. Kalau exercise lagi bagus.
    Semuanya akan kurangkan radikal bebas dalam badan.

    BalasPadam
  7. tepung kunyit tu biasa dengar
    hak lain, first time =)

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ