About Me

LightBlog

Hot Post

Oktober 26, 2014

Berhentilah Cari Kesalahan Orang Lain...


Berhentilah mencari kesalahan orang lain dan mempertikaikan kekurangan mereka...
lihat ke dalam diri kita, betapa banyak aib kita yang Allah sembunyikan...

Dengan itu, kita nampak mulia dan baik di mata umum...

Sedang hakikatnya hanya Allah Yang Maha Mengetahui.. 

terkadang, nampak semua tak baik, kita aje yang baik.. tapi sebenarnya, kita tak pernah cermin apa yang ada dibelakang kita, kerana sering nampak kecantikan di hadapan kita sahaja.. Hanya orang sekeliling yang nampak apa yang ada di belakang kita tanpa kita sedari... 

Berhentilah cari kesalahan orang lain... 
mana tahu, orang yang nampak salah itu, lebih mulia dari kita sebenarnya... 

_Renungkanlah bersama,.._

12 ulasan:

  1. betul tu.. Allah jaga and lindung kita tapi kita senang senang malukan orang..
    semoga kita termasuk dalam golongan yang sentiasa terpelihara.

    jalan pagi sini klik klik ^^

    BalasPadam
  2. wana setuju sangat..sebab saya alami perkara ni..ada sorang tu suka cari kesalahan dan keburukan saya saja..moga saya dijauhkan dari golongan yang macam tu..amin

    BalasPadam
  3. Exactly maria. Jangan sibuk cari kesalahan orang lain. Sibukkan diri untuk perbetulkan sehgala kesalahan kita...Moga-moga kita jadi insan yang lebih baik...Selamat berhujung minggu ya...

    BalasPadam
  4. Sebelum nak judge orang, tengok diri kita dulu.

    BalasPadam
  5. betul tu, skt hati gak berdepan dengan org yang selalu rasa dia betul, semua orang tak betul pada pndangan mata dia..alahai manusia

    BalasPadam
  6. renungan bersama ..jgn duk sibuk cari salah silap org lain tapi check diri kita dulu kot2 ada yg tak kena..

    BalasPadam
  7. setuju sangat-sangat maria...
    banyak dah orang macam ni..
    sentiasa nak dipandang tinggi dengan mengaibkan orang lain.

    BalasPadam
  8. betullah tu, setuju sangat
    kita tuding satu jari pada orang lain
    ada empat jari lagi yang menunding ke arah kita

    BalasPadam
  9. Kesalahan tetap kesalahan kalau asik diulang & tak pernah diambil iktibar.
    Unless cuba perbaiki diri.
    #takpuashatipadaseseorangyangtakpernahfikirtanggungjawab.

    BalasPadam
  10. Cermin dan perbaiki diri dululah kan

    BalasPadam
  11. Better cari kesalahan diri sendiri

    BalasPadam
  12. Better cari kesalahan diri sendiri

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^