GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Takbur Penghalang Ke Syurga

Sumber: google images

Daripada Abdullah bin Mas’ud RA daripada Nabi SAW sabdanya, “Tidak akan masuk syurga seseorang yang ada dalam hatinya perasaan sombong walaupun sebesar zarah. “Seorang lelaki berkata, sesungguhnya seseorang itu suka pakaian cantik dan kasutnya cantik. Baginda SAW bersabda, “Sesungguhnya Allah itu cantik dan Dia suka kepada kecantikan, takbur (sombong) itu menolak kebenaran dan menghina manusia.”


Huraian Hadith: 

  1. Takbur adalah dosa besar, orang yang takbur tidak akan masuk syurga selama-lamanya.
  2. Sifat sombong adalah di tegah oleh Islam. Oleh yang demikian umat Islam hendaklah menjauhi sifat tersebut agar segala amal ibadat yang dilakukan diterima oleh Allah.
  3. Sifat takbur adalah hak Allah Taala, bukan hak makhluk yang dijadikan oleh Allah.
  4. Manusia boleh memakai apa sahaja yang ia suka demi keselesaan dirinya sendiri, keluarga, masyarakat dan negara, asalkan perkara-perkara tersebut tidak dengan niat bermegah-megah.
  5. Islam tidak melarang umatnya daripada mengutamakan keindahan dalam suatu perkara, asalkan ia dilakukan mengikut batas-batas yang dibenarkan oleh syarak.

9Ulasan

  1. Nauzubillahiminzalik! mintak dijauhkan diri & keturunan kita dari sifat takbur sebegini. terima kasih atas perkongsian :))

    BalasPadam
  2. camne kita nak beza takbur dengan riak ye kak? ke sama je...sorry tanya..hihi

    BalasPadam
  3. hmm..takutnyer.. sbb tu sy kalau nk buat apa2.. mesti nk kene doa dlm hati agar Allah lindungi diri drpd perasaan riak n takbur.. takuttt

    BalasPadam
  4. salam sis..
    moga kita smua dijauhkan dari sifat takbur ni...amin! :)

    BalasPadam
  5. Nauzubillah.. mohon dijauhkanlah kita semua... aamiin..

    BalasPadam
  6. minta dijauhkan dengan sifat sebegitu

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ