5 Cara Hentikan Ketagihan gadjet!

17
sumber: google images

Gila gadjet! 24jam berkepit dengan telefon... Jom baca cara hentikan ketagih dengan gadjet!

✔ PASANG AZAM dan NIAT

Benda paling penting adalah niat dan azam. Oleh itu sebelum lakukan ia pasang niat dan azam supaya kamu kuat untuk hadapi hari-hari tanpa telefon bimbit atau gajet.  Tetapi tidak bermaksud kamu terus lupakan ia. Cukup sekadar hanya perlukan telefon bila perlu sahaja.

✔ JANGAN BIASAKAN DIRI MEMEGANG TELEFON / SIMPAN DI DALAM BEG

Mungkin bagi kamu ia biasa, tetapi ada setengah orang rasa jengkel dengan sikap kamu yang duduk semeja dengan rakan-rakan tetapi menghabiskan masa dengan membelek telefon sahaja. Apa yang boleh kamu lakukan, jangan biasakan diri memegang telefon atau simpan sahaja telefon kamu di dalam beg seketika. Teknik ini juga dapat mengelakkan kamu tertinggal telefon atau gajet di tempat awam.

✔ ANGGAP TELEFON KEHABISAN BATERI ATAU TOP UP

Susah sangat, anggap sahaja kamu sudah kehabisan bateri atau top up jadi tiada fungsi untuk kamu ‘bermain’ dengan telefon atau gajet. Percayalah, sekali kamu dah setkan di minda seperti ini ketagihan kamu akan berkurangan.

✔ DENDA

Buat satu game dan kenakan denda. Ambil dan kumpulkan segala alat teknologi yang ada dan kumpulkan di satu atau tengah meja makan. Kemudian tetapkan syarat atau denda, siapa yang ambil dahulu barang peribadinya itu perlu belanja semua ahli atau mungkin apa sahaja hukuman yang akan membuatkan masing-masing takut. Hahh, jangan kata kamu sahaja, kawan-kawan kamu juga pasti takut untuk ambil kesempatan ini.

✔SIBUKKAN DIRI SEBENTAR

Sebenarnya kamu hanya memerlukan telefon atau gajet kamu di saat bosan sahaja. Di waktu sibuk memang kamu tak akan ingat semua tu. Oleh itu, cuba sibukkan diri hingga kamu lupa tentang telefon kamu. Mana tidaknya, telefon dan kerja sudah tentu kerja lebih penting bukan ?
Sumber: karangkraf

Memang rimas gak sebenarnya ngadap handphone, tapi fikir gini je lah, tak semua orang buka handphone/smartphone tengok meseg atau layan facebook, mungkin juga orang tengok Jam, baca berita, atau baca al-Quran sebab smartphone sekarang dah canggih segalanya di smartphone aje sekarang. Jadi, janganlah depan kengkawan dok belek handphone kan... itu melampau la tu... jadi gunakan smartphone/gadjet dengan bijak! Jangan telefon je bijak, tapi kita tak... 

Catat Ulasan

17 Ulasan
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ

  1. sy respek kat my wife; dia memang kaki game ..kalu candy crush tu kira dah top lavel dah bg dia..tp main bila perlu ; masa ada tetamu / masa blk kpg dia simpan gajet mcm org tak tau langsung pasal gajet2 nih...

    BalasPadam
  2. Thanks for the tips. Klo dah dgn gadjet memang tak hingat donia lah.

    BalasPadam
  3. sentiasa mendisiplinkan diri agar tidak ketagih dengan gadjet,,banyak musibah..benda yang melalaikan ni membuat masa kita berlalu dengan pantas..

    BalasPadam
  4. nak cuba lah tips nih lepas nih.. hehe..

    BalasPadam
  5. ni macam mana nak cerita ni, masalahnya tak jadi2 jugak, dah memang ketagih dah ni...hu hu hu... ha ha ha...i am a gadget freak...

    BalasPadam
  6. betul2 merasuk manusia gadjet2 skrg ni....

    BalasPadam
  7. Kalau tak ada gadget macam tak ada kopi...:)

    BalasPadam
  8. sya akan ketepikan telefon bila di luar ,bercuti, dikg.
    hanya waktu senggang saja gunakannya

    BalasPadam
  9. kalau sorang² mmg hadap gadget..kalau dgn family or kengkawan kurangkan bergadget melainkan untuk amek gambar.heee

    BalasPadam
  10. Taklah terlalu gila gadget sehingga melupakan kewajipan yang lain.

    BalasPadam
  11. Hehe setuju ni, terutamanya sekarang ni, pernah sekali duduk ramai satu meja tapi masing-masing mata di gadget :/

    BalasPadam
  12. Belum sampai tahap ketagihan yg serius lagi huhu... penagih juga dipanggilnya ye... penagih gadjet hehee

    BalasPadam
  13. sibukkan diri tu betul, bila sibuk dgn anak, mmg tak heran langsung hp! hehe

    BalasPadam
  14. Bila kuar ngan family phone sgt berguna sbb nk tgkap gmbr kenangan...tp sms wassup memg kurg lyn...

    BalasPadam
  15. bahaya actually game kt fhone neh .. kalau tk dikawal bukan setakat rosak mata tapi rosak dalam perhubugan .. hubugan jadi goyah, asyik bertekak dah tk bole nk trime pendapat pasagan paling ketare hubugan kekwan makin kurang .. asik terperap di bilik n tidak campur orang .. bile lapar baru keluar bilik .. tgh makan tunggu mknn sampai pon bole on game .. bile kite tk kawal game neh .. kerja kite pun jadi tk siap .. pengotor .. tade masa utk uruskan diri .. kerja jangan cakapla .. siang berkerja.. mlm tahan mata main game sampai 3 4 pagi .. end the kena buang kerja sebab asek lambat dtg kerja .. so uoll kalau nk carik pasagan carik la yg ade tanggungjwab .. tk salah main game , please kwal .. supaya kite tk menyesal dalam membuat keputusan .

    BalasPadam
  16. jangan carik lelaki yg obeses game .

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ

Catat Ulasan