Recents in Beach

Semua Telur Binatang Halal Dimakan???

Al-Imam Jamaluddin Muhammad bin Abd Rahman al-Ahdal rahimahullah (1277H- 1352H) menyebutkan di dalam kitabnya عمدة المفتي و المستفتي mukasurat 31 bahawa al-Imam Ibn Hajar al-Haitami rahimahullah telah menyebutkan di dalam kitabnya تحفة المحتاج berkenaan telur segala jenis binatang (sama ada binatang tersebut jenis yang halal dimakan atau tidak) adalah halal dimakan. Tetapi jika telur tersebut beracun seperti telur ular maka hukumnya adalah haram dimakan kerana bahaya yang terdapat padanya.

Ini seperti yang disebutkan oleh al-Imam Qalyubi rahimahullah. Manakala permasalahan berkaitan telur ayam pula terdapat perbahasan yang terperinci dilakukan oleh al-Imam Nawawi rahimahullah (631H-676H) di dalam kitab Majmu’. Saya akan bahaskan perkara ini mengikut tajuk seperti berikut: 

TELUR YANG TERDAPAT DALAM PERUT AYAM YANG TELAH MATI 
Terdapat tiga pendapat para ulama bermazhab Syafie di dalam perkara ini:
1. Jika telur itu telah keras kulitnya di dalam perut ayam tersebut maka hukumnya adalah suci.Manakala jika ianya masih lembut @ lembik maka hukumnya adalah najis. Ini adalah pendapat yang dipegang oleh Jumhur ulama bermazhab Syafie seperti al-Imam Mawardi,al-Imam Ruwiyani ,al-Imam al-Syashi, al-Imam Syirazi, al-Imam Nawawi dan lain-lain rahimahumullah.

2. Pendapat kedua mengatakan bahawa apa sahaja keadaan telur tersebut maka ianya tetap dihukumkan bersih.

3. Pendapat ketiga mengatakan bahawa apa sahaja keadaan telur tersebut maka ianya tetap dihukumkan najis. Menurut al-Imam Nawawi rahimahullah, kulit telur ayam tersebut(yang telah mati itu) dihukumkan najis tanpa sebarang perselisihan pendapat dikalangan para ulama.

Ini bermakna kita perlu membasuhnya terlebih dahulu sebelum memakan telur yang diambil daripada perut ayam yang telah mati.

Manakala telur ayam yang keluar daripada ayam yang masih hidup ,adakah kulit telur tersebut dikira najis? Menurut al-Imam Nawawi rahimahullah, terdapat dua pendapat di kalangan para ulama bermazhab Syafie di dalam masalah ini.

Pendapat pertama menyebutkan bahawa ianya adalah najis dan pendapat kedua menyebutkan bahawa ianya adalah suci. Jika kita berpegang dengan pendapat yang pertama di dalam masalah ini ,maka kulit telur tersebut perlu dibasuh terlebih dahulu.

Manakala jika kita berpegang dengan pendapat yang kedua ,tidaklah perlu untuk kita membasuhnya. Perlu diingat,ini adalah jika tiada sebarang najis yang kita nampak pada kulit telur tersebut (maka kita boleh mengikut mana-mana sahaja pendapat yang telah kita senaraikan sebelum ini).Tetapi jika terdapat najis pada kulit telur tersebut, maka ianya perlu dibasuh terlebih dahulu, kerana kita bimbang akan termasuk sedikit najis tersebut ke dalam telur yang kita ingin masak. Sikap berjaga-jaga amatlah dituntut di dalam masalah ini. Semoga semua sidang pembaca dapat mengamalkan dengan baik.

Rujukan:
1. Al-Majmu’ Syarah Muhazzab oleh al-Imam Abu Zakaria Muhyiddin al-Nawawi jilid 1 mukasurat 132 cetakan Darul A’lam al-Kutub.
2. Umdatul Mufti wal Mustafti oleh al-Imam Jamaluddin Muhammad bin Abd Rahman al-Ahdal jilid 1 cetakan Darul Hawi.

Teringat ustaz aku sebut, semua telur halal di makan... itu hukum asalnya... yang jadi haram, jika telur tu datang dari binatang yang berbisa dan beracun, maka ianya jadi haram. Jadi segala telur boleh makan.. termasuk telur cicak... haha... lalu ke nak telan??? hikhikhik..

Khasiat Telur

Dulu suka sapu telur putih pada muka, pastu tempek tisu, tapi guna telur ayam kampung la... memang best, kulit jadi lembap, takde bintik hitam dan bintik putih dan licin aje... tapi sekarang, susah dah nak cari telur ayam kampng. Kalau ada pun kena beli kan... huhu... Banyak khasiat telur, tapi bagi yang ada ekzema, memang kena pantang la makan telur... Masa kecik-kecik pula suka telur rebus yang dapat masa pergi kenduri.... Hehe... dengan telur pun boleh cipta kenangan. Pastu suka tengok kartun telur Yorkies... hehe.. Melalut sudah... nak citer pasal hukum je... ok, xpe la kan... sesekali menggamit kenangan kan... jadi, telur ni semuanya halal ea... 


Catat Ulasan

13 Ulasan

  1. kadang kadang kita tak ambil tahu pun pasal hal nie..nice sharing maria

    BalasPadam
  2. kalau x darurat, x pyh mkn lah telur yg diragu status tu..

    tb2 teringat konon telur tiruan dulu2..

    skg guna egg mask (brand siam), tak pyh pecah telur..best ha..ha... pyh nk pecah telur tempek muka..x natural la..

    BalasPadam
  3. Thanks Maria..ngeri pulak pasal telur cicak tu..rasanya tak ada yang sanggup nak makan kot. He..he

    BalasPadam
  4. kartun yokies..ingt sampai sekarang

    BalasPadam
  5. haha.. lawak pulak bab telur cicak tu.. kikikikk

    BalasPadam
  6. ho2.. teman suka telur rebus yang bawak lik dari kenduri tu.. sedap kann..

    BalasPadam
  7. saya suka telur goreng mata..hehehe
    tapi telur cicak confirm kembang tekak..hahaha

    BalasPadam
  8. tenkiu perkongsian yg menarik

    sama la suka tepek putuh telur kt muka zaman skolah dlu.lagi satu guna aie beras basuhan pertama.alhamdulillah muka x berminyak :)

    BalasPadam
  9. terima kasih atas perkongsian..

    BalasPadam
  10. kalau nak masak telur memang basuh dulu telur tu..terjamin kebersihan :)

    BalasPadam
  11. Perkongsian yg menarik... t kasih.. :)

    BalasPadam
  12. ala la..kartun yorkis, citer lama tu, family telur ! sangat comey ! hahah

    BalasPadam
  13. Fmly akak pgil akak hantu telur...sbb memg akak penggemar telur tegar...

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^