GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Kesan Pemakaian Ketat dan Seksi


1. Sindrom paha kesemutan/Kebas.
Masalah saraf yang umum adalah Meralgia Paresthetisia yang terjadi kerana memakai seluar yang terlalu ketat. 

Sebab: Seluar Anda membuatkan sendi paha menjadi sendat, basah, dan kesemutan. 

Pencegahan: Hindari memakai seluar denim yang ketat. Pilih seluar dari bahan yang ringan dan sedikit longgar.

2. Sakit punggung:
Mengenakan seluar jeans terlalu ketat dapat menekan otot punggung dan menimbulkan rasa sakit. 

Gejala: Ketika duduk, Anda merasa seluar Anda sangat menekan pinggang dan menyebabkan rasa kesemutan di daerah tersebut. 

Pencegahan: Bila Anda memilih seluar jeans, pastikan seluar itu tidak menekan pinggang Anda ketika anda membongkok.

3. Sakit Kepala
Sering memakai pakaian ketat dapat menyebabkan masalah pernafasan, berpeluh, dan pengsan. 

Gejala: Rasa tidak selesa, sesak nafas, sakit kepala, dan pandangan sedikit kabur. 

Pencegahan: Jika Anda merasa tidak dapat bernafas dengan pakaian tersebut, silahkan segera membuangnya. Jangan pernah memakai kemeja yang hampir mencekik leher Anda.

4. Memulas dan sakit perut.
Pakaian ketat menekan perut dan menyebabkan rasa sakit. Ini juga menyebabkan  timbulnya rasa panas yang amat. tambahan pula, seluar ketat itu dapat mengurangi aktiviti pencernaan Anda. 

Gejala: rasa sakit di bawah pinggang.

Pencegahan: membuka kancing seluar Anda. Minum air dan mengenakan pakaianyang longgar. Anda boleh memakai pakaian ketat untuk memamerkan lekuk tubuh yang indah. Tetapi, jangan terlalu sering menggunakan pakaian ketat yang malah mengganggu ruang gerak Anda ketika bekerja

5-Sakit Kulit/Kurap/Gatal-gatal
Menurut dr. Kusmarinah Bramono Sp.KK, spesialis kulit dan kelamin RSCM, pada dasarnya semua jenis pakaian ketat berpotensi menimbulkan tiga macam gangguan kulit di bahagian pinggul mahupun di atas pinggul.

Hal itu disebabkan masalah kelembaban yang memungkinkan jamur subur berkembang biak. 

Idealnya, di negara tropika seperti Indonesia dan malaysia, pakaian ketat atau terlalu tebal memang harus dihindari. Kulit menjadi kekurangan ruang untuk “bernafas”, sementara cairan yang keluar dari dari tubuh cukup banyak. Akibatnya, permukaan kulit menjadi lembab. Jika tidak memilih pakaian yang tepat  baktria akan lebih mudah beranak pinak. Jenis jamur yang banyak ditemui adalah jamur panu (bercak putih, cokelat, atau kemerahan), jamur kurap dengan bintik menonjol gatal, serta jamur kandida yang basah dan gatal.

 5-Kemandulan
Pakaian ketat dapat menyebabkan kemandulan pada wanita. Pada cuaca yang sangat sejuk, pakaian ketat tidak berfungsi menjaga suhu tubuh dari serangan hawa dingin. Suhu yang terlalu dingin jelas dapat membahayakan kondisi rahim (Al-Istanbuli, 2006).  Boleh juga buat bacaan di SINI

 6-Mengakibatkan  pembekuan pembulu darah
Penggunaan pakaian ketat juga akan mengganggu gerakan tubuh yang dapat  memicu timbulnya pembekuan darah di dalam pembuluh darah.
Kredit from HERE

Fesyen dress dan jubah moden sekarang banyak yang melekat ditubuh.. menggunakan "Fesyen Muslimah" tapi sebenarnya tetap tidak dilulusakan dan tidak menepati hukum syarak... Hati-hati memilih fesyen muslimah... Fahami maksud dan cara pemakaian yang sebenar-benarnya... Jangan permainkan Islam yang suci... Info ini untuk kesedaran dan peringatan semua... bukan wanita tapi juga lelaki... Jika anda sudah tahu hukum hakamnya, tapi masih belum berubah, maka selama-lamanya menanggung dosa dan maksiat.... dan jangan kata tak sampai seru, sebab seruan untuk menutup aurat telah 1400 tahun yang lalu dinyatakan dalam al-Quran... Jika kita mengaku Islam dan Muslim, jom berubah... dan berusahalah untuk berubah... 

6Ulasan

  1. great piece of sharing maria and thanks for sharing...

    BalasPadam
  2. Perkongsian info & peringatan yg baik.. salam jumaat ye :)

    BalasPadam
  3. gd one , tq share bersama yer

    BalasPadam
  4. Takde faedah lgsung pakai ketat2 ni.. sampai nak buang seluar pun susah..terpaksa ada org tarik..hahaha..tp elok juga..susah nak kena rogol..

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ