Adatlah Pakai Kereta Kan...

Sambungan kisah dan kenangan masa aku bercuti singkat di Bentong, hujung minggu baru-baru ni.. Kenangan dan pengajaran buat aku dan suami juga.. Masa kami keluar jumpe kawan suami di jalan simpang ke Kem 25RAMD, kereta kami buat hal.. tak boleh start pula lepas matikan enjin.. Haishh.. pelik.. kenapa plak.. tak kan masalah bateri kan.. Baru je tukar bateri rasanya, baru sethun.. Sel Kering biasa tahan paling kurang 2 tahun. Ni bateri ketiga dah untuk cik Vivi.. 


Lepas makan2 dulu, baru kengkawan di hubungi untuk tolong settlekan masalah ni.. kenapa pula la kan.. Akhirnya panggil pomen Kem 25RAMD, memang makenik kan... Lepas dia cek, rupanya masalah bateri. Bateri memang habis terus.. sampaikan lepas jumper pun xleh gak idup lama.. boleh start je, xleh on aircond.. tekan brek pun mati.. memang teruk betul kong bateri tu.. 

Jadinya, biar je cik Vivi tersadai di kedai simpang tu.. esok je lah settlekan.. Kawan suami hantar kami balik hotel.. Esok pagi, lepas kul 10 suami pergi ke kedai beli bateri... Lepas tukar dalam kul 11 siap.. memang betul masalah bateri. Cina kat kedai tu bagitau, memang nasib la pakai bateri sel kering ni kalau nasib baik tahan la dua tahun atau dua tahun lebih, kalau nasib tak baik macam kami la kena, setahun lebih dah habis.. 

Memang pengajaran betul, adalah pakai kereta kan.. duit maintanace kana standby je.. nampak mmg syok pakai kereta, tapi makin berusia kereta, makin banyak karenahnya.. tu vivi tu, dah lebih 100 000 millage tu.. tak lama lagi nak kena tukar timing belt plak la tu... hmm.. macam org gak karenahnya.. makin berusia, makin banyak penyakit kan.. 

Jadi, yang pakai bateri sel kering ni, kena standby la dalam kereta bila dh dekat setahun tu... Kena jaga2.. tapi memang mudah pakai bateri sel kering, tak yah nak jaga2 air ke hape.. cuma standby je bateri lagi satu... biasanya ada penanda aras bila dh nak habis.. 

Adatlah pakai kereta, kalau dia nak rosak tu, tak tahu bila.. tu la kadang2 kena gak tahu pasal kete dan serba sedikit pasal enjin.. hmm... dan yang paling penting, memang kena standby ke pitis untuk kete je... kalau tak menggelupor la nak cari pitis.. hehe... 

Berlangganan update artikel terbaru via email:

8 Responses to "Adatlah Pakai Kereta Kan..."

  1. besela kan kalo dh gune keta mcm2 hal yg jd

    BalasPadam
  2. bnayk kna maintenance..huhu

    BalasPadam
  3. Betul tu..bila pakai kereta ni kena simpan duit utk kecemasan..sbb kekadang tiba2 je keta bual hal...

    BalasPadam
  4. betul tu.. duit memang kena standby..

    BalasPadam
  5. tula maintenance keta ni mmg tak lalu nak layan..sebab nya mahai bebenor tapi..nak sangat pakai kereta kan, terpaksa lah tanggung..mintak-mintak semuanya ok2 lepas dah tukar bateri ni kan..

    BalasPadam
  6. mmg pakai kete ni kena standby segala segi kan

    BalasPadam
  7. mmg betul lah tu !

    BalasPadam
  8. Kete punya hal...hmmmm..mmg jenuh jgk mengadap...sabo jela kak

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel