div id='header-inner'>

Resepi baru: Manok Pansoh

Sebelum masuk dapur.. masuk blog dulu update... rasa nak share resepi baru yang aku belajar masa g Kem Ihya'Ramadhan.. Kem dh habis tengah hari tadi dengan jayanya..Alhamdulillah..

Hari ke-3.. para peserta dikehendaki memasak sendiri masakan utk berbuka.. Bahan2 disediakn pihak urusetia... Diorg kena siang ikan talapia seekor satu kumpulan dan menyembelih sendiri dua ekor ayam.. proses kn sendiri dan makan sendiri... hehehe... 

Satu resepi yang asal dari Sarawak.. Sup ayam dalam buluh.. atau nama tempatannya "Manok Pansoh".. Manok maksudnya ayam dan Pansoh adalah bulu.. so.. jadilah ayam buluh.. Jom kita tgk resepi dan cara membuatnya... 

Manok Pansoh

Bahan-bahan

  • 1 ekor ayam
  • 1 ikat pucuk ubi kayu
  • buluh sederhana besar
  • 3 batang serai (diketuk)
  • 3 ulas bawang putih (ditumbuk)
  • 5 ulas bawang merah
  • 2 inci halia
  • garam dan gula secukupnya
  • boleh tambah lengkuas utk mewangikan lagi masakan

Cara-cara:

  • Potong ayam sederhana besar dan cuci bersih (jangan terlalu besar nnt tak muat buluh lak)
  • Perap ayam dengan bawang, halia, serai, garam dan gula selama 3 minit
  • Ambil  pucuk ubi yang masih muda, cuci dan ramas dengan garam sebanyak kira-kira 1/4 sudu teh... (jangan terlalu banyak garam, nanti tak boleh telan lak kang..)
  • gaulkan ayam yang diperap dengan pucuk ubi yang diramas tadi.
  • masukkan ayam yang telah digaul tadi ke dalam buluh yang telah cuci
  • lepas dh masukkan.. bakar lah mcam bakar lemang...
  • Lepas msak,,, tuangkan ayam ke dalam bekas dan boleh lah dihidang...

Saya dah try makan yang peserta-peserta ni buat.. memang menjadi la masakan ni... Nak sedap jika tambah air sikit kira jadi mcm sup la.. tapi jangan banyak plak,,, sebab nanti air dari ayam tu pun kuar juga.. so.. tak perlu banyak air lau nk tmbah air... 





Selamat Mencuba (^_^)

P/s: mujur gak dapat rasa n buat .. lau tak,, mna la nk buat..kt kl ni.. nk bkr kt mna dgn buluh2 ni... hehe... 

Catat Komen

2 Ulasan

  1. resepi tu, memang biasa kat sarawak kak...asalnya dari masyarakat Iban.. :)))

    BalasPadam
  2. tahniah..menu paling famous kat sarawak..seeloknya..tak perlu la bubuh gula dalam masakan ayam pansuh ni..manis ori nya dah ada dah

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)