Cara nak mudahkan baby makan ubat

Faiqah demam lagi ari ni... Semalam dh pnas sikit badan dia.. Tapi rasa ok lagi kot.. Pastu dlm kul1 pagi tadi. . Bdannya sgt pnas.. Merah badan.. Bibir kering.. Trus ku bangun bbgi makan ubt...

Faiqah senang makan ubat.. Tanpa bantuan org lain aku blh bg ubt kat dia mudah terima.. Alhamdulillah...

Camne cara nk mudahkan baby makan ubat..???
Sebenarnya nak mudahkan kena ajar dari baby lagi... Supaya mudah makan ubat.. Paling penting guna psikologi... Pujukan amat penting...

Cara aku.. Ayat ku gunakan.. Katakan ubat ni sedap... Manis.. Mmg sedap.. Berlakon lah mcm kita minum dan mmg menyelerakan... Pasti dia minum..
Bagi minum ubt guna picagari senang sebenarnya... Tarik perhatian dia dgn tv dan video yg menarik.. Ku tarik perhatian dia dgn video upin ipin sbb mmg dia minat tgk video tu.. Masa dia tgk. Blh picitkn ubt guna picagari sikit2...

Jika dia tak nk telan.. Blh picit hidung dan lepas... Sbb dia tak blh nafas.. Dia akn telan apa yg ada dlm mulut tu...

Itulah antara tips yg ku gunakan.. Tapi paling pentjng.. JANGAN SEKALI-KALI takutkan anak2 dgn ubat.. Sbb sekali dia takut dia akn terus takut dan fobia dgn ubat...

Dan paling penting maa bg ubat cari kedudukan bayi. . Bagi dia duduk dgn cara yg dia selesa dan sng kita bg ubt.. Bg bby yg dh blh duduk.. Dia pasti xnk baring.. So jgn baringkan.. Tapi duduk kn atas riba dan tarik peehatian dia dgn video atau mainan lain...

Ok lah.. Setakat ni dulu tips2 dari ummi faiqah...
Pen off here...

Catat Ulasan

0 Ulasan