Ikan Bilis Bukan Lagi Makanan Orang Miskin

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ikan Bilis Bukan Lagi Makanan Orang Miskin | Zaman dah berubah... Segala benda yang dulu jadi makanan orang miskin dah jadi makanan yang tak mampu dimakan oleh orang miskin.

Dulu ikan bilis adalah makanan hujung bulan... Takde apa nak makan, ikan bilis, telur adalah stok makanan waktu poket sesak...

Tapi zaman sekarang tak lagi... Ikan bilis bukan lagi makanan orang miskin... Mahalnya mengalahkan harga intan berlian pula...

Pernah sekali MF tahun 2015 beli ikan bilis segar di Tanjung Dawai... Harga sekilo RM19 waktu tu... Beli tak banyak lah kan... Dok tahun berikutnya, pergi lagi sekali.. Dah naik harga sekali ganda... Harga RM19 tu hanya untuk 500 gram... Tu kira bilis gred C, kalau gred A siap kopek lagi mahal... 500gram cecah RM25 pun ada...

Itu menunjukkan bilis dah sama harga emas dah... Makin lama makin mahal... Tapi ikan bilis ni sedap.. Macam-macam boleh dimasak dengan ikan bilis... Kaya dengan zat besi... Sesuai untuk orang nak tambah darah dan naikkan HB ketika mengandung.. Tapi tu lah... Mahalnya, Ya Rabbi...

Itu tanda bilis dah hampir pupus atau apa ye...


Baru ni pun beli ikan bilis 200 gram di pasar malam... RM10... Boleh la sebalang kecik siap goreng... Beli yang tak dikopek lagi... Kalau siap kopek RM7.50 setiap 100 gram... Fuhh.... Berpeluh rasa.. Tapi nak makan... Beli juga...

Itulah yang ditanggung oleh rata-rata rakyat marhean sekarang ni... Berat tapi hidup juga diteruskan... Kehidupan semakin sesak... Barang semakin mahal.. Duit semakin jatuh nilainya...

Dalam berat, rakyat tetap syukur lagi... Kita ni nampak senang, tapi perit tu kita simpan kan...

Kita fikir kita susah, tapi ada yang lebih susah... Ikan bilis mahal dapat juga makan sekali sekala bila ada duit.. Tapi bagi yang kurang berkemampuan apalah yang dia orang makan kan... Kicap dan telur pun makin mahal... Ianya bukan lagi makanan orang miskin...

Apa pun syukur dengan rezeki Allah.. Walaupun dapat makan sekali sekala... 

Post a Comment

4 Comments

  1. btl tu sis... ikan bilis mahal, telur kicap pun mahal dh...

    ReplyDelete
  2. mmg betul lah MF, bilis skrg mahalnya sekilo dh berpuluh2 ringgit
    lagi2 bilis mata biru

    akk klu skrg beli bilis kt psr mlm yg tak kopek lg, dptlah banyak skit takpelah pnt skit kt umah mengopek bilis tuh

    ReplyDelete
  3. boleh tahan harga ikan bilis ni. jarang beli ikan bilis uhu.

    ReplyDelete
  4. Rakyat marhaen makin tersiksa. Tak lama lagi, telur pun akan meningkat kot harganya. Hmm.. makan nasi bergaul garam je la :)

    ReplyDelete

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^