GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Stressnya PKP, Ini 5 Cara Saya Hilangkan Stress Kerana Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Stressnya PKP, Ini 5 Cara Saya Hilangkan Stress Kerana Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) | Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula lagi... Kali ni terasa sikit terkilan sebab PKP dikala hampir musim perayaan.

Siapa tak sedih oii... Bagi MF yang merantau jauh dari keluarga kerana tanggungjawab sebagai isteri dan pendidik memang terasa sangat bila tersekat dan terkurung begini.

Stress ok... Rasa sesak di dada ni...

Tapi apa pun... Sebagai rakyat biasa.. MF nak bising pun tak guna... Langkah kerajaan ini untuk kebaikan kita juga... MF pasti kerajaan pun terpaksa lakukan semua ni demi membendung mudarat yang lebih besar.

Walaupun begitu MF syukur sebab ada family, ada suami dan anak-anak di depan mata... Ada rumah yang selesa dan cukup serba serbi... Alhamdulillah...

Kita kena syukur apa yang ada di depan mata kan...

Tapi terkadang datang juga stress tu... Bila datangnya stress tu?
Iaitu bila kita lalui dan buat perkara yang sama setiap hari. Rasa bosannya Ya Tuhan.

Jadi, kalau layan stress boleh jadi gila... Macam lagu Gila tu kan..

Jadi, MF cuba kurangkan stress dengan lakukan pelbagai aktiviti semasa PKP yang menyeronokkan bagi MF dan anak-anak juga.

Ini MF nak kongsikan cara mengurangkan stress semasa PKP ni.

Stressnya PKP, Ini 5 Cara Saya Hilangkan Stress Kerana Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)


1. Jana Pendapatan Online

Stressnya PKP, Ini 5 Cara Saya Hilangkan Stress Kerana Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)


Dari dok saja... Hadap telefon MF cuba buat duit secara online... MF tak berniaga... Sebab bukan tak minat... Tapi berniaga barang ni perlukan komitmen dan masa. MF tak mampu nak buat sebab anak-anak yang sedang membesar ni.. Cukuplah suami sorang berniaga.

Tapi bagi mereka yang nak cuba jana pendapatan online boleh cuba beberapa cara ni... Antaranya:

a) Jadi agen dropship.

Dropship ni mudah sebab tak perlu pegang barang.. Promo je barang orang dan kita dapat komisen.

b) Join Affiliate

Lebih kurang macam dropship juga tapi yang ni lebih kepada link... Orang klik link dan beli kita dapat lah komisen.

c) Jawab survey Online

Yang ni MF buat... Seronok juga... Sambil dok baring-baring jawab soalan survey 2 3 minit... Dapat point yang boleh ditebus. Ada juga yang dapat duit terus cuma nak cash out kena ikut minima yang ditetapkan lah... Yang ni serius seronok... Benda mudah nak buat duit.

Ni antara 3 cabang mudah nak buat duit online.

2. Layan Hobi

Dok berkurung di rumah... Adalah masa untuk layan hobi sendiri... Macam MF hobi suka berblog... Jadi banyak masa layan blog. Tu yang sepanjang PKP kerjanya tukar template blog... Haha

Kalau korang suka memasak... Boleh juga jadikan hobi memasak tu sebagai pendapatan sampingan... Jual online dengan masuk kat status WhatsApp, group penduduk setempat, marketplace Facebook... Banyak cabang nak buat duit tu. 

3. Deko rumah

Ni MF dan suami dok buat masa PKP yang lalu... Habis satu rumah kita orang ubah... Cat baru... Tampal wallpaper... Deko dapur... Macam-macam lah..


4. Belajar sesuatu yang baru

Sekarang nak dapat ilmu baru tak susah. Buka video di YouTube, Facebook, Tik Tok dan medium sosial yang lain dah dapat belajar dah.

Korang boleh jadikan ilmu tu sebagai hobi dan boleh juga jana pendapatan sampingan... Ambil video dan upload ke media sosial. Asalkan video tu tak menyalahi syariat dan undang-undang kan.

5. Main game online

Ini lah hobi paling MF suka buat. Hilang stress terus bila main game. Penat marah anak, MF akan redakan dengan main game..

Selain main kat handphone... MF suka juga main game online kat laptop. Antaranya MF suka main Kat Plays.org



Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), aktiviti semasa PKP




Website ni best sebab banyak jenis game kita boleh main dengan PERCUMA. Tak payah nak download ke, login ke... Tak payah... Buka je website plays.org dan boleh terus je main game yang kita suka. 

Game kat sini juga sentiasa di update. Ada lebih 100 jenis game yang sentiasa up to date. Game retro ada, yang baru pun ada. Pelbagai jenis, banyak pilihan kita nak main game apa.

Antaranya game jenis yang mencabar minda, skill game dan education game pun ada.

MF memang kaki game sebenarnya dari zaman universiti lagi... Kalau stress memang main game... Bila study nya.. Entahlah.. Haha... 

Game yang MF suka

Game paling suka game yang adventure dan mencabar skill kita main. Game retro seperti game tetris,  juga MF suka main. Boleh kata MF suka semua game kat website plays.org ni. 

Tapi antara yang paling suka main, game retro ala tetris dan pac man... Mencabar kot... 

Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), aktiviti semasa PKP



Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), aktiviti semasa PKP

Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), aktiviti semasa PKP


Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), aktiviti semasa PKP

Sekali dah main, memang ralit je ngadap... Tapi memang hilanglah stress tu... Bulan puasa plak kan.. tak fikir nak masak ke apa waktu siang, main game je lah best... 

Main game baik untuk minda

Antara anak tengok video, lebih baik bagi dia main game yang mencabar minda. Tak salah main game asalkan kita pilih game yang bagus untuk anak-anak main. 

Game yang berbentuk pendidikan bagus untuk minda anak-anak. 

Stay at home

Itulah antara aktiviti untuk MF kurangkan stress akibat pkp ni... Kita redha dengan ujian ni... Satu dunia hadap benda yang sama. Redha buatkan kita terima tanpa mengeluh dan ini dapat kurangkan stress kita juga. 

Kita doa banyak-banyak supaya Allah angkat virus ni dari muka bumi ini. Manfaatkan masa yang ada bersama keluarga untuk cipta moment terindah buat diri kita semasa pkp ni... Insha Allah... Kita tak stress jika bijak uruskan stress kita... Insha Allah... 

Semoga bermanfaat... 




4Ulasan

  1. Semoga semua berakhir pada waktu yang paling tepat.

    BalasPadam
  2. Wah, Pac-Man.. legend betul game nie.. memang betul apa yang akak cakap, berada dalam keadaan PKP, bleh membuatkan kita stress.. tapi bila jumpa apa yang kita boleh buat, so hilanglah stress tue..

    BalasPadam
  3. game tetris erk tu.. ya allah lama tak main .. hahahah dulu kecik2 tula paling addicted .

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ