div id='header-inner'>

Tak sangka, 5 tabiat ni punca gemuk. Macam tak logik!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Dipetik dari portal Brightside ini 5 tabiat pagi yang menjadi punca berat badan bertambah.

Tak sangka, 5 tabiat ni punca gemuk. Macam tak logik!

Tak sangka, 5 tabiat ni punca gemuk. Macam tak logik!

1.    Tidur Terlalu Banyak

Tidur tidak cukup akan menyebabkan badan anda adalah lebih cenderung untuk menghasilkan tekanan tindak balas hormon kortisol yang meningkatkan selera makan. Walau bagaimanapun, terlebih tidur juga tidak baik untuk anda. Menurut kajian yang dijalankan oleh PLOS One jurnal, tidur lebih daripada 10 jam setiap malam boleh menyebabkan indeks jisim badan menjadi lebih tinggi. Jadi tidak hairanlah doktor mengesyorkan tidur selama 7-9 jam setiap hari.


2.    Sering Bersiap Dalam Gelap

Menurut kajian dari jurnal PLoS One,  gelombang cahaya biru dari matahari awal pagi meningkatkan metabolisme anda dan membantu untuk membangunkan badan anda. Malah 20 hingga 30 minit sahaja dari siang hari sudah cukup untuk memberi kesan kepada indeks jisim badan anda. Jadi lepas ni, buka je mata terus buka langsir ok?


3.    Tidak Mengemas Katil

Kedengaran seperti aneh, tetapi fakta ini adalah benar. Satu kajian dari Yayasan Tidur Kebangsaan Amerika Syarikat mendedahkan bahawa orang-orang yang dilaporkan mengemas katil mereka dikatakan mendapat tidur yang lebih baik secara. Tidur yang sihat sekaligus merupakan cara yang optimum ke arah berat badan yang sihat.


4.    Tidak Menimbang Berat Badan

Penyelidik dari Universiti Cornell membuktikan bahawa menimbang berat badansetiap hari merupakan teknik yang berjaya yang menggalakkan penurunan berat badan. Masa terbaik untuk melangkah ke atas skala adalah perkara pertama pada waktu pagi sebelum makan atau minum apa-apa. Kerana anda kehilangan berat air semalaman, anda akan mendapat nombor yang paling tepat.

5.    Makan Sarapan Terlalu Sikit

Penyelidik dari Universiti Tel Aviv menegaskan bahawa anda perlu memanjakan diri anda dengan hidangan yang lazat pada waktu pagi. Malah, sarapan yang seimbang yang mengandungi 600 kalori protein tanpa lemak, karbohidrat, dan beberapa pencuci mulut akan diet harian anda menjadi lebih mudah.

Sumber: sinar.my

Catat Komen

3 Ulasan

  1. patutlah tak kurus kurus, semua kat atas tabiat sha selalu buat :3

    BalasPadam
  2. terima kasih sharing. kadang2 ada buat jugak tabiat ni, huhu

    BalasPadam
  3. Perghhh point no. 2&4 tu patut le kc susah nak turun berat badann hahaha konon kann. Tapii kelima lima faktor di atas memang mengejutkann!

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)