div id='header-inner'>

Ini 5 Tanda Penuaan Pada Kulit dan Muka

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ini 5 Tanda Penuaan Pada Kulit dan Muka | Proses penuaan merupakan fitrah alami yang mustahil untuk dielakkan, namun kita boleh melambatkannya. 

Dengan gaya hidup, dengan kosmetik dan produk penjagaan kulit yang alami serta petua-petua orang lama, insha Allah boleh bantu untuk lambatkan proses penuaan pada kulit dan wajah kita. 

Ini 5 Tanda Penuaan Pada Kulit dan Muka

Ini 5 Tanda Penuaan Pada Kulit dan Muka

Kalau nak tahu sama ada semakin tua atau tidak, cuba lihat lima perubahan pada kulit yang paling ketara ini:

#1 Kulit  mengecut dan kering

Cuba tengok kulit di wajah, tangan, ataupun kaki. Kalau kelihatan kecut dan kering, itu bermakna proses penuaan telah pun bermula. 

Semakin meningkat usia, kolagen semakin berkurangan, dan ini menyebabkan lapisan kulit semakin menipis dan menjadi kering. 

Kalau sering terdedah kepada cahaya matahari, ia akan turut mengeringkan kulit dengan lagi cepat. 

Jadi, nak atasi kena amalkan minum air secukupnya… #peringatkatdirisendiri.


#2 Garis penuaan pada bucu mata

Juga dikenali sebagai crow’s feet, garis penuaan atau kedutan pada bucu mata ini berpunca daripada pendedahan kepada cahaya matahari dan kulit yang kurang kelembapan. 

Cara atasinya dengan mengelakkan diri daripada terdedah kepada cahaya matahari, minum air yang banyak, dan menggunakan produk penjagaan kulit yang memberi kelembapan pada kulit.

#3 Kulit mengendur

Dengan meningkatnya usia, tubuh kita semakin kurang menghasilkan elastin dan kolagen yang membantu dalam menegangkan kulit. 

Tanpa kandungan elastin dan kolagen yang tinggi dalam kulit, kulit akan mudah ‘jatuh’ dan mengendur. Masalah kulit kendur boleh diatasi dengan produk penjagaan kulit yang khusus.

#4 Bintik-bintik atau tompok-tompok pada wajah

Semakin meningkat usia, melanosit (sel pigmen) anda akan membiak dengan lebih cepat dan seterusnya berkumpul sehingga membentuk bintik-bintik atau tompok-tompok pada kulit. 

Bintik atau tompok ini lebih jelas terlihat pada bahagian kulit yang paling sering terdedah kepada cahaya matahari, seperti muka. Senang kata, jeragat pun mudah muncul kalua tak jaga muka dengan baik.

#5 Tona kulit yang tidak bermaya dan tidak sekata

Pipi kiri gelap, manakala pipi kanan kelihatan cerah. Kenapa jadi camtu? 

Dengan meningkatnya usia, pembaharuan sel kulit akan berkurangan sebanyak 7% bagi setiap 10 tahun. 

Dengan berkurangnya sel kulit baru, sel kulit lama yang telah mati akan semakin memenuhi wajah yang menyebabkan tona kulit kelihatan tidak bermaya dan sekata.

Jadi, kena ada produk yang sesuai atau amalan yang konsisten untuk pastikan kulit muka jadi sekata. 

Bila menginjak usia 30-an, kena cari produk jaga kulit yang sesuai… Kalau tak makin nampak la tanda penuaan tu. 

Bukan apa, tak best kan kalua umur tahap mak cik tapi bila orang tengok muka dah tahap nenek… Sentap kan… hehe… 

Tapi, MF percaya, selain produk penjagaan kulit, gaya hidup juga penting untuk pastikan tanda penuaan ni hilang, antarannya amalkan ulaman dan sayuran hijau, minum air secukupnya, elakkan stress dan paling penting cukup tidur!.. 

Dan tak lupa.. kurangkan marah dan banyakkan senyum… 

Catat Komen

2 Ulasan

  1. kalau akak paling nampak kedut kat sekitar mata dan kat dahi, terasa dah makin tua, dah nak masuk 40.

    BalasPadam
  2. Makin berusia makin banyak skincare nak kena guna.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)