Kaifiat (Cara) Baca Surah Yaasin

Kaifiat (Cara) Baca Surah Yaasin
Kaifiat (Cara) Baca Surah Yaasin | Surah Yaasin adalah surah yang paling lazim dan paling banyak dibaca oleh kebanyakan dari kita.

Kat Malaysia, surah Yaasin dibaca setiap hari malam Jumaat dan hari Jumaat. Di premis kerajaan sudah jadi satu agenda dan kelaziman bacaan Yaasin sebelum mulanya kerja.

Alhamdulillah... Satu ibadah yang baik. Cuma jangan baca Yaasin je surah lain tak baca pula. Jangan pula seminggu sekali je baca al-Quran iaitu baca Yaasin je.

Baca Yaasin biasanya orang baca ramai-ramai... Tapi takde masalah kalau nak baca sendirian... Kot kata nak buat air Yaasin untuk anak nak periksa ke kan.. Jadi, ibu yang nak buat air yassin boleh buat sendiri je..


Cara baca surah yaasin

Macam mana nak buat dan nak baca yaasin ni... Ini Caranya...

Kaifiat (Cara) Baca Surah Yaasin

1. Sebelum membaca surah Yaasin, hendaklah dibaca:

i) Istighfar (1kali) 
ii) Surah al-Fatihah (1kali) 
iii) Selawat ke atas Nabi Muhammad SAW (11 kali)

اللهم صل على  سيدنا محمد وعلى آل محمد وصحبه وسلم

2. Kemudian terus membaca surah Yasin.
3. Apabila selesai membaca surah Yasin, hendaklah dibaca (1 kali) :
 ألم نشرح
 إنا أنزلنا 
ألم تركيف
قل هو الله أحد
 قل أعوذ برب الفلق
 قل أعوذ برب النآس 

4. Kemudian bacalah doa-doa surah Yaasin.

Kemudian boleh juga kalau nak sambung dengan doa yang kita hajatkan.

Mudah je kan... Boleh je kita baca dan buat sendiri..  Asalkan ianya dari hati untuk Allah... Insha Allah.. Doa ibu untuk anak lebih makbul... 
Share This :
Maria Firdz

Maria Firdz: Teacher, Housewife to Mr.Firdz, Mom to 3 daughters and 1 son | Lifestyle blogger, Like to sharing everything and usefull info to all of you.For any collaboration please email: myfirdaussy@gmail.com

avatar

Salam Jumaat MF..
In shaa Allah LZ akan perbaiki cara bacaan surah Yassin seperti dalam perkongsian ini dan menjadi amalan sepanjang masa..

Delete 8/16/2019 11:11 PG
Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^