6 Tips Bila Difitnah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


6 Tips Bila Difitnah | Fitnah, lebih dahsyat daripada membunuh, seperti kata Allah dalam Al Qur’an Surah Al Baqarah ayat 191:

“…. fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan…..,”

Kenapa, kesannya dahsyat, sakitnya pedih dan berpanjangan. Berbanding dengan yang kena bunuh.. terus mati aje... tapi kalau orang yang kena fitnah kesannya berpanjangan. Kesan kepada emosinya, mentalnya..maruah dan aib dirinya dan kesan kepada orang sekeliling.

Kita tak pernah difitnah, Alhamdulillah... Tapi tetap kena berhati-hati... sebab manusia busuk hati ni ada di mana sahaja.
6 Tips Bila Difitnah

Fitnah ni lahirnya dari sifat hati yang dengki... Tak boleh tengok orang senang... Mulalah jadi mami jarum... cucuk orang sana sini...

Pengalaman difitnah, memang dahsyat... perlukan masa untuk bangkit semula... perlukan kekuatan rohani untuk hadapinya... hati jadi sensitif... rasa kepercayaan kepada orang juga semakin kurang... dan sememangnya fitnah mengganggu emosi.

Dengan pengalaman yang ada, MF nak kongsikan sikit bila mana kita dihina dan difitnah.

6 Tips Bila Difitnah


1. Mendoakan dirinya dan keluarganya


Orang yang menghina kita dengan menggunakan perkataan yang kotor (Contohnya benci, bodoh, muak dan sebagainya) sebenarnya sedang mendoakan keburukan itu untuk dirinya, suami atau isterinya, ahli keluarga, adik-kakaknya dan lebih parah lagi sebenarnya mereka mendoakan untuk anak-anak mereka. Nauzubillah..

2. Fitnah itu rahmah

Sebenarnya cacian dan hinaan yang dilemparkan itu adalah rahmat dari Allah
Kenapa? Sebab setiap hinaan yang dilontarkan kepada kita adalah penghapus bagi setiap dosa-dosa kita semalam. Lebih beruntung lagi kita akan dapat banyak pahala percuma. (Tapi dengan syarat kita menerimanya dengan kesabaran).

3. Ada hikmah

Ingatlah bahwa ada hikmah di balik setiap fitnah dan tuduhan yang kita hadapi. Sebenarnya Allah menrencanakan hamba-Nya kembali kepada-Nya. Mengadu kepada-Nya. Kerana sebelumnya ini mungkin semakin jauh, lalai dan lupa kepada-Nya. Jadi, ujian fitnah ni menjadikan kita taubat dan dekat kembali dengan Allah... itu tanda Allah sayang kita lebih.

4. Boleh bangun bertahajud


Bila kita difitnah, kita akan tak dapat tidur malam sebab memikirkan tentang fitnah yang dilontarkan kepada kita. Maka, kita dengan sendirinya akan bangun bertahajud setiap malam mohon kepada Allah agar diberi ketenangan, kema’afan dan ampunan dari-Nya sepanjang hidup ini. Kesan daripada itu (Selalu bertahajud), hati akan menjadi semakin tenang dan bahagia walaupun dikelilingi orang yang selalu mencari salah kita dan orang yang tidak mau memandang wajah dan sisi baik kita.

5. Hikmah dan rezeki menanti


Hikmah dan rezeki yang melimpah-ruah menanti kita di balik ujian tersebut. Contohnya Allah permudahkan segala urusan kita. Allah pertemukan kita dengan rakan-rakan yang mulia hatinya, sahabat-sahabat yang membantu kita dalam ekonomi kita dengan lebih maju, pasangan yang memahami dan menyayangi kita dengan sepenuh hatinya, anak-anak yang baik, keluarga yang memahami dan banyak lagi.

6. Dapat menilai


Kita juga akan menemui dan dapat menilai siapa sahabat kita yang sebenar dan siapa musuh kita. Cara dan gaya hidup kita pun akan berubah ke arah lebih baik dan lebih bermotivasi. Mungkin sebelum kita malas membaca buku-buku yang bermanfaat. Mungkin kita juga berpeluang mengenali tokoh-tokoh motivasi yang hebat yang terkenal di seluruh dunia. (Contoh : Dr Aidh Abdullah Al–Qarni, Imam Ghazali dan lain-lain).

Kita juga akan mampu untuk menjadikan diri kita insan yang sangat kuat, tabah, sabar dan mengubah seluruh pemikiran kita selama ni.


Apa yang terjadi pada kita walaupun buruk pada pandangan manusia, namun sebaliknya pada pandangan Allah. Fikirkanlah bahwa semua yang berlaku adalah rahmat Allah. Insya-Allah hidup kita lebih tenang, bahagia dan sangat matang. Insya-Allah.

2 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. Saya pernah melalui zaman fitnah tahun 2018 yang lalu. Setahun juga weh! Lagi kita cuba korek nak cari punca, lagi berserabut jadinya. Satu malam tu saya pergi surau dan ada ustaz sarankan supaya saya amalkan Al Mulk dan Al Kahfi. Kalau boleh setiap hari. Kalu malas sangat setiap hari Jumaat pun jadi lah.

    So, saya amalkan.. Alhamdulillah, sedikit demi sedikit saya alami perubahannya dan tahun ini saya kembali hidup aman damai. Mereka yang memfitnah dan membrukkan saya masih macam tu juga tapi tuhan buat saya macam tak rasa apa-apa. Hati tetap tenang dan aman walaupun ada orang menyampaikan berita tak benar terhadap saya.

    BalasPadam
  2. nice share...zaman skrg fitnah dimana2..smua sbb ada sikap hasad dengki tak puas hati. kita doa yg terbaik jelah utk diorg

    BalasPadam

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama