div id='header-inner'>

5 Cara Doa Supaya Allah Makbulkan Doa Kita

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


5 Cara Doa Supaya Allah Makbulkan Doa Kita | Doa, permintaan kita direct kat Allah..

Hari-hari kita berdoa tapi berapa percent doa kita dimakbulkan Allah?

Pernah tak kita rasa penat doa tapi Allah tak makbulkan pun..

Atau...

Pernah kita doa, tup-tup Allah makbulkan terus...

Kita pasti nak Allah makbulkan doa kita cepat kan...

Mungkin kita salah doa, sebab tu doa kita tak dimakbulkan Allah...

Ada caranya nak berdoa supaya dimakbulkan Allah.

5 Cara Doa Supaya Allah Makbulkan Doa Kita 

5 Cara Doa Supaya Allah Makbulkan Doa Kita

Doa ni kadangkala kita berdoa dlm keadaan kita ada perasaan kita sendiri.


Kita berdoa ni ada cara berdoa dia. Allah nak tengok dalam doa kita ada beberapa benda ni doa-doa yang mustajab. Antaranya Allah nak:

1 - Pujian Kepada Allah
Banyakkan puji Allah sebab tu kita mulakan doa dengan puji Allah

الحمدلله رب العالمين وبه نستعين والعاقبة للمتقين ولاعدوان الا على ظالمين

Puji belum minta lagi tu baru puji, puji-puji baru minta. Allah nak suruh kita banyak puji dia baru minta satu, lepas tu Allah nak dengar kita

2 - Berjanji dalam doa kita

3 - Allah nak tengok kita ada mengungkit-ungkit kebaikkan yang kita buat dalam doa kita.

4 - Ulang-ulanh apa yang kita nak atau minta

5 - Yakin Allah pasti bagi tapi jangan tunggu bila Allah nak bagi, Allah tak suka kita tunggu, yakin Allah bagi tapi jangan tunggu bila Allah nak bagi sbb bila allah nak bagi Dia tau bila nak bagi.

Dia bagi itu pada sangat kita memerlukan pemberian dia.

 وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

..dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.

(Surah al-Baqarah: Ayat 216)

Sumber: Youtube, Ustaz Abdullah Mahmud, Hijrah Hati (bahagian 2)
Tv9 Tanyalah Ustaz 
via Telegram channel


Satu lagi tip, doalah dari hati bukan dari bibir semata-mata...

Fahami apa yang kita doa dan minta... Doa ni macam kita sedang berkomunikasi dengan Allah...

Cakap lah dan mintalah dalam bahasa yang kita faham... Kalau kita tak faham apa yang kita minta macam mana Allah nak bagi kan...

Jangan putus asa berdoa... Yakin Allah bagi cuma jangan tanya bila Allah nak bagi...

Moga dengan keberkatan Maal Hijrah, Allah berikan kita hidayah untuk hijrah ke arah yang lebih baik agar doa lebih diberkati Allah...

Salam Maal Hijrah.... 

Catat Komen

3 Ulasan

  1. Salam Maal Hijrah juga...
    Doa itu penghubung...bicara hamba dengan Pencipta.

    BalasPadam
  2. Sentiasalah berdoa kepadanya, meskipun belum termakbul, kerna Dia lebih Mengetahui bila waktunya yang sesuai untuk doa itu dimakbulkan...Jangan sangka buruk kepadaNYA, kerana semua di bawah kekuasaan ALLAH.

    BalasPadam
  3. Dgn info ni liez boleh belajar lagi.. semoga doa2 kita dimakbulkan ALLAH SWT

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)