div id='header-inner'>

Kisah Teladan : 10 Anjing Raja

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Kisah Teladan : 10 Anjing Raja


Al Kisah seorang Raja memiliki 10 anjing ganas untuk menghukum siapa pun yang bersalah.

Jika Raja marah maka orang yang salah akan dilempar ke kandang anjing agar di carik-carik oleh anjing² ganas tersebut.

Suatu hari seorang Menteri membuat keputusan salah. Raja pun murka, maka diperintahkanlah agar sang Menteri dimasukkan ke kandang anjing ganas tersebut.

Menteri berusaha minta maaf pada Raja: "Wahai Raja, saya telah mengabdi padamu selama 10 tahun, tak kan Raja nak juga menghukumku begini?. Atas pengabdianku selama ini saya hanya minta waktu penundaan hukuman 10 hari saja".

Raja pun mengabulkan permintaan Menteri. Menteri bergegas menuju kandang anjing² tersebut lalu meminta izin kepada penjaga untuk menggantikannya mengurus anjing² dan memberinya makan selama 10 hari.

"untuk apa?", tanya penjaga.

 Maka dijawab oleh menteri: "Setelah 10 hari nanti engkau akan tahu''.

Sejak itulah Menteri memelihara, mendekati, memberi makan bahkan akhirnya boleh memandikan anjing² tersebut selama 10 hari hingga menjadi sangat jinak kepadanya.

Tibalah waktu yang dinanti, 10 hari berlalu disaksikan Raja dimasukkanlah Menteri ke kandang anjing, tetapi Raja terkejut ketika melihat anjing² itu sangat jinak kepada menteri.

Maka dia bertanya apa yang telah dilakukan Menteri pada anjing² tersebut?

Jawab Menteri: "Saya telah mengabdi pada anjing² ini selama 10 hari, dan mereka tidak melupakan jasaku.

Terharulah Raja, meleleh airmatanya lalu dibebaskanlah Menteri dari hukuman dan dimaafkan.

🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅

Sahabatku,
Hikmah dari cerita di atas adalah:

Agar kita tidak mudah mengingkari & melupakan kebaikan-kebaikan yang kita terima dari orang-orang terdekat kita, hanya kerana kejadian sesaat yang kita tidak suka.

Jangan mudah menghapus kenangan yang telah terukir dan persahabatan yang telah terjalin bertahun lamanya hanya kerana hal² kecil yang kurang kita sukai darinya ketika ini.

Mencari teman itu lebih mudah daripada mendapatkan sahabat.

Jagalah persahabatan yang ada dengan baik kerana menjaga persahabatan itu lebih susah dari mendapatkannya..

Doa yang terbaik selalu untukmu saudara² ku, semoga silaturrahim ini tetap terjaga...

Kredit : telegram.me @kisahislami

Catat Komen

2 Ulasan

  1. emm, sama juga mcm klau kita buat salah sekali, salah tu je yg nmpak..
    yg kita selalu buat baik tu xnampak dah, dibutakan dgn satu kesalahan..

    BalasPadam
  2. menarik la kisah anjing ini...

    ia membawa nesej yang penuh simbolik sekali..

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)