div id='header-inner'>

Demam Sebab Bengkak Tonsil

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Demam Sebab Bengkak Tonsil | Sejak jadi mak-mak nih, jarang sangat nak demam. Tapi sekali demam memang menghadap la juga.

Biasa demam lepas sekali telan panadol dah reda... Kali ni berlarutan plak.

Rupanya demam sebab bengkak tonsil.

Demam Sebab Bengkak Tonsil

Apa itu Tonsil? 

Tonsil adalah salah satu tisu yang berfungsi untuk melawan kuman yang masuk melalui sama ada saluran pemakanan ataupun saluran hidung.

Bila makanan yang mempunyai kuman itu masuk, ia akan melekat pada tonsil dan disitulah sel imun akan memakan bakteria jahat ini dan menghasilkan antibodi untuk melawan atau menghapus kuman tersebut.

Bahasa mudahnya TONSIL ini ibarat ANTI VIRUS dalam Komputer anda bila anda cucuk pendrive yang ada virus maka anti virus yang anda install dalam computer akan bertindak menghapus virus tersebut, macam tu jugalah dengan TONSIL yang ada pada tubuh kita.

Di mana tonsil kita? 


Ianya berada ditekak anda bahagian kiri dan kanan.

Simptom Bengkak Tonsil

Bila tonsil bengkak akan menyebabkan badan kita sakit. Antaranya simptom tonsil bengkak.


1. Demam yang teruk

2. Sakit tekak hingga pesakit sangat kurang makan dan minum

3. Pesakit nampak terlalu letih

4. Susah bernafas

5. Sakit kepala berdenyut-denyut

6. Sakit pada tulang tertentu dan juga saraf

PUNCA dia adalah disebabkan jangkitan bakteria yang kuat hingga tonsil tak mampu nak lawan bakteria tersebut yang mana kebanyakannya daripada makan makanan yang kotor dan sifatnya panas atau berpunca daripada berlebihan makan makanan LAUT.

Ni yang orang kampung kata makan udang jadi resdung ni. Sebab makanan laut ada merkuri dan juga bakteria dari laut. Kalau tak dicuci bersih itu jadi puncanya juga.


4 Tahap Jangkitan Tonsil 

Ada 4 tahap.
Tahap terakhir adalah berbahaya kerana tonsils telah bercantum ( kissing tonsils) yang boleh menyebabkan sesak nafas yang teruk.

Jika tidak dirawat dengan betul, kuman boleh menyerang organ badan lain seperti buah pinggang, paru paru dan darah. Jadi, jangan ambil mudah.

Bagaimana boleh terjadi tonsilitis?

Kebanyakkan adalah disebabkan oleh virus.

Ada juga disebabkan oleh bakteria.

Bila ada orang lain yang ada jangkitan virus atau bakteria yang bersin atau batuk dan melepaskan berjuta juta kuman ke udara, individu yang bernasib malang akan terkena samada secara terus atau tidak terus.

Terus adalah apabila kuman tu terus masuk ke mulut atau hidung.

Tidak terus adalah seperti apabila kuman tu jatuh di sofa atau permukaan lain dan kita secara tak sengaja tersentuh dengan permukaan tu.

Yang paling senang kena adalah kanak kanak kerana immune mereka masih lemah.

Sebab tu kalau boleh tak payah bawa sangatlah anak anak kecil ke tempat tempat berisiko macam pasar malam, kedai mamak, tempat shopping yang crowded kerana kita taktau orang lain ada sakit apa. Atau pun pergi rumah terbuka. Elakkan kalau boleh tempat yang ramai orang.

Sebab bengkak tonsil adalah satu penyakit berjangkit. Dan masih ramai yang tak pakai tutup mulut bila demam atau batuk.

Demam Sebab Bengkak Tonsil
Demam Sebab Bengkak Tonsil

Demam Sebab Bengkak Tonsil

Rawatan Bengkak Tonsil


Apakah rawatan yang akan diberikan?

Paracetamol atau ibuprofen
 ⁃ Untuk melegakan sakit tekak dan mengurangkan demam.
 ⁃ Panadol tu bukan untuk demam sahaja ok. Ianya juga adalah analgesic iaitu ubat tahan sakit.

Lozenges
 ⁃ Untuk melegakan sakit tekak

Antibiotik
 ⁃ Hanya jika keputusan darah atau tonsils ada tanda tanda jangkitan bakteria
 ⁃ Bukan semua tonsilitis perlukan antibiotik,jadi jangan minta minta antibiotik sangat

Petua merawat bengkak tonsil

  • Rawatan sendiri yang boleh dilakukan adalah:
  • Berkumur dengan air garam 
  • Minum air suam atau ais dengan banyaknya
  • Makan aiskrim untuk memberikan rasa kebas 
  • Makan makanan yang lembut lembut
  • Berhenti merokok 
  • Berehatlah di rumah
  • Jangan bercium cium sangat
  • Untuk bayi yang menyusu badan, teruskan susu badan
  • Untuk bayi yang minum susu formula,jika bayi tak mahu menyusu,jangan paksa. Banyakkan air masak ( untuk bayi lebih 6 bulan). Bayi bawah 6 bulan, sila bawa ke hospital kalau kurang minum. 
  • Jangan lupa periksa pampers bayi setiap 4-6 jam. Kalau kurang air kencing atau tak ada air kencing,tolonglah bawa ke klinik atau hospital segera. Tidak ada air kencing bermaksud bayi dalam keadaan dehidrasi.
  • Kalau di Russia, mereka suka minum madu campur lemon sikit. Minum suam suam. Besttt 
  • Ada yang nak minum air asam jawa, pun tak ada masalah cuma elok banyakkan air masak.

Biasanya, tonsilitis akan sembuh dalam masa 7-10 hari.

Jika masih tidak sembuh dalam seminggu, akan ada rawatan lain seperti tukar antibiotik yang kuat atau mungkin buang sahaja tonsils tersebut.

Jika tonsilitis terlalu kerap terjadi ( sebulan atau dua bulan sekali) atau Ianya mengganggu rutin harian, mungkin doktor akan sarankan untuk buang terus tonsils.

Jadi, jangan buat main kalau sakit tekak dan rasa bengkak pada tekak... Kalau dibiarkan melarat. Dan memang ada yang sampai kena buat pembedahan.

Ikutkan semalam doktor nak bagi antibiotics tapi sebab MF menyusu dia tak bagi la.

Jadi kena la amalkan makanan yang ada fungsi antibiotik semula jadi dan juga probiotic semula jadi.

Lepas ni dah tau punca, tau dah la nak Ken buat apa... Dah masuk hari kedua... Kepala pun masih pening sebab tonsil masih membengkak... Dok telan panadol dan makan aiskrim je la setakat ni... Moga cepat reda... Huhu..

Sesekali Allah bagi sakit tanda Allah sayang... Terima dengan  redha dan tenang. Insha Allah.. Ada hikmahnya.

Sakit ni tanda dosa kita banyak... Allah nak kurangkan dosa kita jadi dia bagi ujian buat kita. Sakit demam adalah salah satunya.

Jadi, jangan sedih kalau demam... Tanda Allah sayang. 

Catat Komen

0 Ulasan