div id='header-inner'>

Cirit Birit di Hari Raya

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Cirit Birit di Hari Raya | Hari Raya Aidilfitri nanti, bila dah makan macam-macam makanan dari macam-macam rumah, mudahlah nak kena sakit perut dan cirit birit.

Banyak faktor berlaku cirit birit dan setiap punca masalah ada penyelesaiannya..

Cirit Birit di Hari Raya
Cirit Birit di Hari Raya

Cirit Birit di Hari Raya

Jangan risau! Nah! Nota ringkas cirit birit! 

Sebab-sebab cirit birit:

1. Keracunan makanan
2. Keracunan ubat/dadah
3. Kesan sampingan ubat
4. Jangkitan pada usus
5. Alahan laktosa
6. Mahu MC (cuti Raya tak lulus)

Cara nak elakkan cirit birit:

1. Penyediaan gunakan bahan segar
2. Makanan hendaklah sentiasa ditutup
3. Lebihan makanan simpan di peti sejuk
4. Pinggan mangkuk, sudu garfu, bersih
5. Cuci tangan sebelum makan
6. Pastikan cuti Raya dah lulus

Elak makan ini jika cirit-birit:

1. Terlalu manis
2. Pedas atau berempah
3. Susu
4. Alkohol (tak raya pun elakkan)
5. Kopi
6. Makanan serat tak larut

Elok makan ini jika cirit-birit:

1. Bubur nasi
2. Pisang
3. Biskut kering
4. Roti bakar
5. Air kelapa
6. Sup ayam (tak pedas/berempah)

Ubat cirit-birit di farmasi:

1. Antispasm: buscopan
2. Activated carbon (arang)
3. Anti-diarrhea: lomotil/loperamide
4. Bulking agent: pectin
5. Mucosa protector: smecta
6. Garam rehidrasi (ORS)

Jika cirit-birit, bila kena jumpa doktor?

1. Najis berdarah
2. Najis berlendir
3. Najis hitam legam
4. Cirit-birit lebih 2 hari
5. Demam tinggi
6. Sakit perut kuat

Kenapa perlu jumpa doktor jika ada simptoms tersebut?

1. Appendicitis
2. Rotavirus/Salmonella
3. Kanser
4. Irritable bowel
5. Keracunan yang teruk
6. Macam-macamlah lagi. Biar doktor yang kenal pasti.

OK itu sahaja! Semoga nota ringkas ni membantu! Selamat Hari Raya Aidil Fitri!

Kredit : Dr. Kamarul Ariffin Nor Sadan
Follow telegram : t.me/dr_chaku

Fobia sangat rasa sebab MF pernah alami keracunan makanan. Jadi, bab makan ni sangat berjaga-jaga. Penat sangat kalau kena cirit birit. Tambah pula kita ni menyusu kan anak.. Fuh. Minta simpang, nauzubillah...

Moga di Aidilfitri ni kita sihat sokmo, supaya boleh eratkan silaturahim yang terjalin dengan lebih erat dan akrab. Insya Allah. 

Catat Komen

2 Ulasan

  1. tiap2 tahun masa raya pasti akan mengalami cirit birit ni..


    https://aerillhassan.blogspot.com

    BalasPadam
  2. itu yang taknak tu.kalau kena cirit ni,nak pi beraya pun payah..Selamat hari raya maria

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)