Kebaikan Sahur Dengan Kurma Kering

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Kebaikan Sahur Dengan Kurma Kering | Buah kurma, antara satu yang wajib MF ambil ketika sahur. Tak sempat makan, tapi sahur tu wajib makan kurma paling kurang sebiji, paling banyak 3 biji.

Dalam banyak-banyak kurma, kurma ajwa jadi pilihan.

Tapi baru ni beli kurma ajwa, ntah kenapa kurma nya tak seperti selalu... Kering dan keras... susah nak makan...

Tapi rupanya kurma kering lah yang terbaik dimakan ketika sahur.
Ini berdasarkan hadis Nabi s.a.w:

Kebaikan Sahur Dengan Kurma Kering


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ نِعْمَ سَحُورُ الْمُؤْمِنِ التَّمْرُ

Dari Abu Hurairah, dari Nabi SAW baginda bersabda: Sebaik-baik makanan ketika seseorang mukmin bersahur adalah tamar (kurma kering).” (Hadis Riwayat Abu Daud, 6/290, no. 1998. Shahih Ibnu Hibban, 8/253, no. 3475) Status: Hadis Sahih

Kebaikan Sahur Dengan Kurma Kering

Sumber: google images

Pengajaran Hadis

1.  Bersahur adalah sunnah Rasulullah

2.  Sebaik-baik makanan untuk bersahur adalah kurma kering

3.  Kurma merupakan makanan paling kaya kandungan gula glukosa sekitar 55% gula dalam kurma berbentuk glukosa, sedangkan 45% lagi membentuk fruktosa.

4.  Glukosa dalam kurma akan cepat berubah menjadi fructosa, kemudian diserap melalui sistem pencernaan untuk menjadi tenaga. Khususnya jaringan yang perlu tinggi energi, seperti: sel-sel otak, sel-sel saraf, sel-sel darah merah dan sel-sel tulang belakang.

5.  Selain glukosa, kurma juga mengandung sejumlah lemak, protein, dan beberapa vitamin seperti vitamin A, B2, B12. Kurma mengandung beberapa mineral, terutama kalsium, sulfat, sodium, fosfor, potassium, magnesium, florin, kuningan, manganese, cobalt, zinc, serta sejumlah selulosa

Ayuh jangan tinggalkan kurma kering ketika sahur.

Kredit: telegram.me/hadisharian_ikram

Jenis buah kurma

Buah kurma ada 3 jenis iaitu:  Tamar, Rutob dan Balah.

Tamar ialah kurma kering, sama ada yang dibiarkan kering di tangkai atau kering selepas dijemur.

Rutob pula ialah kurma basah atau segar yang biasa kita makan dan apabila dimakan ia lembik sahaja.

Balah ialah kurma muda.

Ketika berbuka, elok makan Rutob, hikmahnya berbuka puasa dengan memakan tamar atau makanan yang manis ialah mencerahkan semula penglihatan kerana mata atau penglihatan menjadi lemah dengan sebab berpuasa.

Dan sahur dengan buah kurma kering... Hikmahnya seperti penjelasan di atas... untuk memberi lebih tenaga dan tak mudah letih untuk bertahan hingga waktu berbuka. 

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. saya pun suka makan kurma tapi kurma yang basah tu, yang kering sering tak menjadi pilihan sebab keras :D

    BalasPadam
  2. suka kurma yg kering tu dari yg lembik..lembik manis sgt

    BalasPadam
  3. Oooo baru kenal 3 jenis kurma tu. Favorite Mai kurma kering, sebab tak terlalu manis. Kalau kurma manis dan lembik tu memang boleh telan sebijik je, takleh lebih.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^