div id='header-inner'>

10 Jenis Buah Yang Baik Untuk Di Ambil Ketika Puasa

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

10 Jenis Buah Yang Baik Untuk Di Ambil Ketika Puasa | Bila puasa, badan kita kurang air, kurang makan,  kurang zat dan vitamin. Bila bulan puasa, buah yang popular dan biasa orang amal buah kurma je... Tapi, sebenarnya banyak buah lain yang boleh kita amal dan bagus kita amal ketika bulan puasa.

10 Jenis Buah Yang Baik Ketika Puasa, buahan yang biasa kita makan, tapi 10 buah ni sangat bagus kalau kita makan ketika puasa sebab kandungan vitamin, zat dan serat yang tinggi dan memang membantu untuk kembalikan kesegaran badan setelah seharian kita berpuasa.

10 Jenis Buah Yang Baik Untuk Di Ambil Ketika Puasa

10 Jenis Buah Yang Baik Untuk Di Ambil Ketika Puasa

1. Kurma

Kurma sangat baik diambil pada bulan puasa, khususnya saat berbuka puasa. Buah ini kaya kandungan gula (glukosa dan fruktosa) yang bermanfaat untuk mengembalikan tenaga yang hilang dari tubuh ketika berpuasa.

2. Tembikai

Tembikai sudah lama dikenal sebagai buah penyejuk tubuh. Selain itu, buah ini adalah sumber antioksidan serta vitamin C dan A yang banyak. Buah ini mengandungi Likopen yang baik untuk menangkal serangan radikal bebas hingga anti kanser.

3. Limau atau oren

Limau atau oren adalah salah satu buah yang paling mudah dicari dan sangat popular diambil setelah makan banyak ketika berbuka puasa. Buah oren yang menyegarkan memiliki kandungan istimewa seperti asam folat, dan antioksidan yang berfungsi untuk melawan penyakit. Selain dapat dimakan begitu saja, buah ini juga boleh dijadikan jus yang menyegarkan.

4. Betik

Betik adalah sahabat pencernaan kita. Tidak hanya berfungsi melancarkan pencernaan, buah ini juga mengandung betakarotin, beta-cryptoxanthin, lutein dan zeaksantin. Betik juga mengandungi banyak kandungan vitamin C.

5. Pisang

Pisang mengandungi potasium tinggi yang bermanfaat bagi jantung. Pisang juga baik diambil oleh pengidap diabetes, anemia, maag, dan banyak lagi. Buah ini akan membantu menyegarkan badan kalau diambil ketika sahur.

Lepas ni kena standby pisang je banyak-banyak... tak sempat sahur yang lain, kurang-kurang ada pisang... hehe...

6. Labu 

Mengandungi Kalium yang tinggi, labu kerap dimanfaatkan bagi penderita darah tinggi. Kalium juga mampu membersihkan kadar karbondioksida di dalam darah dan membantu kerja otot dan simpul saraf. Labu juga mengandungi sukrosa dan fruktosa, serta kandungan air untuk mengembalikan bendalir dalam tubuh.

7.Belimbing 

Buah ini mengandung khasiat mengurangi kadar kolesterol jahat, mencegah kanser, mengatasi gangguan pada ginjal, dan mengatasi tekanan darah tinggi. Nutrisi dalam buah belimbing menjaga agar rambut tetap kuat dan sihat, membantu mencegah penuaan,  serta mencegah timbulnya jerawat, dan minyak berlebih.

Bagus buah ni, kalau kaum wanita yang ingin tampil berseri semulajadi di pagi raya... hehe...

8. Mangga

Mangga mengandung air, serat, karbohidrat, tanin, volatil, vitamin dan mineral, gula sederhana (sukrosa, glukosa, fruktosa), pati, dan selulosa. Kesemua itu berguna untuk menghasilkan tenaga yang diperlukan oleh badan. Buah ini tentu sangat nikmat diambil selepas makan banyak ketika berbuka.

9. Strawberi

Strawberi bagus untuk pencernaan, sehingga bermanfaat diambil selepas berbuka untuk melancarkan pencernaan tubuh. Selain itu, buah ini juga berkhasiat menjaga kesihatan wajah, mengawal kadar kolesterol, hingga mencegah kanser.

10. Pir

Buah ini mengandung asam kloro-genat, yang berperanan sebagai antioksidan. Kandungan air di dalam buah ini juga berguna untuk mengembalikan cairan yang hilang ketika berpuasa. Selain itu, buah ini mengandung vitamin C, dan E yang cukup banyak.


Jadi, lepas ni dah tau nak beli buah apa... Yang bagus untuk orang yang berpuasa. Tapi paling bagus, pastikan ada buah kurma setiap kali berbuka dan bersahur. Latih anak untuk makan buah kurma... sebab kebanyakan kanak-kanak dan remaja tak suka buah kurma. Mungkin sebab manis sangat atau rasanya yang pelik. Jadi, untuk menggalakkan laburkan sikit duit beli kurma yang lebih mahal.

Sumber: Olahan dari http://www.esquire.co.id

Catat Komen

2 Ulasan

  1. Mcm ena ni memang susah nak makan buah.tak tahula kenapa. Tapi kalau bab air jus buah2an memang suka.hehe

    BalasPadam
  2. bln posa ni x konsisten lagi mkn buah...setakat ni tembikai jer yg sempat beli..hehe

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)