April 14, 2018

Doa Bertunang!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Doa Bertunang | Bertunang satu langkah awal sebelum bergelar suami isteri. Dalam Islam memang ada bab pertunangan, bukan semata-mata adat Melayu. Ketika bertunang banyak cabaran yang dahsyat... menguji hati dan emosi. Jadi, sebagai benteng menghadapi dugaan tersebut, banyakkan berdoa kepada Allah, semoga urusan bertunang itu dipermudahkan hingga menuju hari bahagia iaitu hari bergelar suami isteri.

Sumber: google images

Doa Pertunangan 


Ya Allah, sumber segala barakah, curahkanlah berkat-Mu atas ikatan pertunangan ini, dan bimbinglah kedua saudara kami ini dalam masa pertunangannya. Semoga mereka mencari kehendakMu dengan hati yang ikhlas dan memperoleh kebaikanMu yang berlimpah.

Ya Allah Ya Tuhan Kami, sumber segala cinta kasih, karena ehsan-Mu. Kini mereka memohon rahmatMu memasuki fasa pertunangan dan mempersiapkan diri untuk gerbang Perkahwinan. Kami mohon, kuatkanlah mereka dengan berkat-Mu yang melimpah. Semoga dalam masa pertunangan suci ini, mereka kian hari kian saling menghargai, dan saling mengasihi dengan kasih sejatimu Ya Allah.

 Kami memuji Engkau  ya Allah, kerana dengan pengharapan yang lembut dan mendalam,  Engkau menggerakkan hati dan merancangkan pertunangan antara ( .. dengan .. )

Kami mohon, perkuatkanlah hati mereka, agar mereka menjalani masa pertunangan ini dengan bertumpu pada iman, sehingga dengan aman sentosa akhirnya sampai pada gerbang perkahwinan.

Ya Allah, Jadikan bagi mereka jodoh yang serasi, saling mengasihi saling menyayangi dalam rahmat dan kasih sayangMu.

Jauhkanlah mereka daripada kemaksiatan, kebencian, kemarahan, kecurigaan dari hati masing masing.

Jadikan mereka dalam naungan rahmat dan kasih sayangMu, Lindungilah hubungan mereka dari campur tangan dan gangguan kejahatan syaitan, jin dan manusia yang menimbulkan perpecahan, kemarahan dan kebencian diantara sesama mereka.

Ya Allah limpahkanlah rezki yang halal lagi banyak kepada kami, sehingga kami dapat menolong agamamu ya Allah, jaukanlah kami daripada kefakiran dan malapetaka.

Perkenankanlah permohonan kami ini ya Allah , Engkaulah sebaik baik yang memperkenankan doa.

Sumber: Telegram Channel

1 ulasan:

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^