7 Khasiat Buah Nenas Kepada Wanita

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

7 Khasiat Buah Nenas Kepada Wanita | Nenas dan wanita popular dengan mitos yang ngeri dan menakutkan.

Jangan makan buah nenas, sejuk…

Jangan makan buah nenas nanti gugur…

Jangan makan buah nenas, tak elok untuk rahim…

Begitulah episod pemahaman kita terutama orang Melayu tentang buah nenas.

Betul ke nenas tak bagus untuk kesihatan, terutamanya wanita???

Jom kita tengok fakta ini…

7 Khasiat Buah Nenas Kepada Wanita

7 Khasiat Buah Nenas Kepada Wanita

#1 Mengurangkan Senggugut

Senggugut memang satu fitrah alami yang dialami… Tapi mimpi ngeri nak hadapinya setiap bulan. Bagi wanita yang tidak mempunyai haid tidak normal. Pada masa haid berlaku kadang-kadang wanita mengalami kesakitan teruk di dalam perut. Kesakitan abdomen yang disebabkan oleh keran haid ini dapat diatasi dengan memakan jus nenas. Jus nenas akan dapat membantu melegakan kesakitan di perut semasa haid.


#2 Mengelakkan kekejangan otot ketika dihujung kehamilan

Wanita yang mengandung antara 8 hingga 9 bulan biasa akan alami risiko kekejangan otot. Satu yang akan menghalang atau meminimumkan kejang otot adalah dengan memakan nenas. Kandungan kalium yang terdapat pada buah nenas akan membantu mengimbangi elektrolit yang ada dalam  tubuh, sehingga kejang otot dapat dicegah. Walau bagaimanapun, untuk ibu-ibu yang mengandung masih pada usia muda, dilarang untuk mengambil nenas untuk sebab-sebab perubatan tertentu.


#3 Mengelakkan tua sebelum usia

Bagi wanita, masalah yang sering timbul dan menyerang kulit adalah masalah penuaan pramatang. Masalah penuaan pramatang ini mungkin disebabkan oleh adanya radikal bebas yang boleh menyerang kulit. Kandungan antioksidan yang terdapat dalam buah nenas akan membantu meneutralkan molekul radikal bebas tersebut sehingga wanita akan lebih terhindar daripada radikal bebas dan juga masalah kanser kulit.

7 Khasiat Buah Nenas Kepada Wanita

#4 Mengurangkan masalah keradangan

Wanita sering mengalami masalah keradangan. Keradangan ini dapat dikurangkan dengan memakan buah nenas sebagai penyelesaian. Nenas mengandungi banyak bahan atau vitamin atau nutrien yang dapat mengurangkan keradangan. Antara nutrien yang dimainkan, antara lain, enzim bromelanin. Enzim ini sangat penting untuk kesihatan wanita. Bukan sahaja boleh meningkatkan imuniti, tetapi juga mengurangkan kehadiran keradangan kerana ia mempunyai sifat anti-radang.


#5 Mengatasi masalah pundi kencing

Semua organ tubuh manusia berpotensi terjejas oleh penyakit ini atau berpotensi terjejas, apatah lagi pundi kencing ini. Wanita adalah makhluk yang lebih terdedah kepada gangguan pundi kencing apabila dibandingkan dengan lelaki. Ini kerana uretra wanita lebih pendek daripada lelaki. Nenas dengan sifat diuretik sifatnya boleh menyelesaikan masalah jangkitan dalam saluran pundi kencing. Bagus untuk yang alami kencing tak lawas.


#6 Elakkan risiko kanser payudara

Wanita mempunyai potensi besar untuk dapat kanser paru-paru. Untuk dapat mengelakkan wanita daripada meletusnya kanser payudara ialah salah satunya dengan memakan buah nenas ini. Mineral yang terkandung dalam buah nenas seperti magnesium, kalsium, tembaga, fosforus dan kalium akan memberikan kesan kebaikan bagi wanita yang dapat menghindarkan dari risiko terkenanya kanser payudara.


#7 Melancarkan sistem pencernaan.

Sebenarnya masalah pencernaan ini tidak dialami oleh wanita sahaja, lelaki pun selalu je kena. Hanya saja, perut kaum wanita lebih sensitif berbanding perut lelaki sehingga akan berisiko dijangkiti gangguan pencernaan yang lebih besar seperti sembelit. Untuk membetulkannya, cuba makan nenas. Buah nenas mengandungi banyak serat yang akan berguna untuk melicinkan dan menyuburkan sistem pencernaan wanita.


Itulah beberapa manfaat yang akan diperoleh jika wanita rajin makan nenas. Nenas ini baik jika dimakan oleh wanita. Tetapi sekali lagi perlu ditekan bahwasannya nenas ini tidak disarankan untuk dimakan oleh ibu-ibu yang baru hamil. Kalau dah 5 bulan ke atas tu takde masalah nak makan. Makan nanas yang masak, takde masalah. MF dulu pun selalu makan nenas masa mengandung.

Sekarang ni, memang macam jatuh cinta dengan nenas ni… sedapnya nenas madu… slurrppp… Selalu minta suami belikan nenas… Nak kata selalu makan tu takde lah… tapi selalu juga beli… sebab dah suka pula makan nenas.

Dulu MF takut nak makan nenas, sebab takut semput (asma) tapi lepas baca beberapa fakta, sebenarnya nenas bagus untuk asma. Sebab nenas tinggi beta-cerotine dan juga bersifat anti radang… Mungkin ada betulnya… Jadi, sekarang ni dah tak pantang makan nenas…

Jadi, jangan takut makan nenas… kerana nenas baik untuk kesihatan manusia…

Khasiat Nutrisi yang Ada dalam buah Nenas

1 cawan hidangan yang mengandungi buah Nenas (dalam nilai harian yang disyorkan) :
82 kalori
1 gram protein
2 grams serat
96 IU vitamin A (2 peratus DV)
79 IU vitamin C (131 peratus DV)
30 MCG folate (7 peratus DV)



Sumber:
https://manfaat.co.id
http://mrtengkuasmadi.com/

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. banyak jugak khasiat nenas tapi sha takreti nak makan/minum nenas ni

    BalasPadam
  2. laju je akak klik kt tajuk ntry nih td.... almaklum akak ni peminat nenas...
    anak peladang nenas katakan... dr kecik sampai ke tua mmg mkn nenas je...
    itu yg laju je nk tau khasiat yg spesel.... satu lg klu batuk mmg bgs mkn nenas dik, utk akak mmg rasa berkesan... cuma jgn la di campur ngn asam2 or kuah rojak hehhhee

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^