div id='header-inner'>

Cara Nak Didik Orang Perempuan

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Cara Nak Didik Orang Perempuan

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلَا يُؤْذِي جَارَهُ وَاسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ خَيْرًا فَإِنَّهُنَّ خُلِقْنَ مِنْ ضِلَعٍ وَإِنَّ أَعْوَجَ شَيْءٍ فِي الضِّلَعِ أَعْلَاهُ فَإِنْ ذَهَبْتَ تُقِيمُهُ كَسَرْتَهُ وَإِنْ تَرَكْتَهُ لَمْ يَزَلْ أَعْوَجَ فَاسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ خَيْرًا

Dari Abu Hurairah dari Nabi SAW, baginda bersabda: "Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan juga kepada hari akhirat, maka janganlah ia menyakiti jiran tetangganya. Pergaulilah dan nasihati kaum wanita dengan baik, sesungguhnya mereka diciptakan dari tulang rusuk. Dan sesuatu yang paling bengkok yang terdapat tulang rusuk adalah bahagian paling atas. Jika kamu meluruskannya dengan memaksa, nescaya kamu akan mematahkannya, namun jika kamu membiarkannya maka ia pun akan berterusan dalam keadaan bengkok. Justeru pergaulilah wanita dan nasihatilah dia dengan penuh kebijaksanaan." (HR Bukhari No: 4787) Status: Hadis Sahih



Bimbinglah Wanita Dengan Lemah Lembut


1.  Tanggung jawab orang yang beriman adalah berbuat baik kepada jiran tetangga antaranya dengan menunaikan hak-haknya seperti tidak menyakitinya, menziarahi mereka ketika sakit serta memberi pertolongan jika ia memerlukan.

2.  Tanggungjawab lelaki beriman adalah sentiasa memberikan bimbingan dan nasihat kepada kaum wanita yang terdiri daripada isteri dan anak-anak mereka khususnya.

3.  Sesuai dengan jiwa, sifat dan watak wanita yang lembut, pendidikan, bimbingan dan nasihat  yang diberi hendaklah dengan cara yang paling baik dan berlemah lembut. Perlu bersabar bersesuaian dengan kehalusan jiwa wanita.

4.  Jika kita mendidik wanita dengan memaksa, sama seperti memaksa tulang yang bengkok hujungnya untuk lurus, nescaya kita seolah-olah akan mematahkannya. Kita juga tidak boleh mendiamkan diri tanpa mendidik dan membimbing  kerana jika dibiarkan ia akan berterusan dalam keadaan bengkok.

5.  Sebagai suami, kita dilarang menyakiti isteri dengan apa juga cara termasuk mengabaikan tanggungjawab terhadapnya. Berlaku lemah lembutlah terhadap mereka.

Kredit : telegram.me/hadisharian_ikram

Catat Komen

1 Ulasan

  1. wanita tu hatinya lembut... cara terbaik adalah dengan berlembut dgn wanita..

    http://byshaz.blogspot.com/2018/03/kelebihan-surah-al-waqiah.html

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)