News Breaking
Live
wb_sunny

Breaking News

Tips Memilih Warna Lipstik Sesuai dengan Warna Kulit

Tips Memilih Warna Lipstik Sesuai dengan Warna Kulit

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Tips Memilih Warna Lipstik Sesuai dengan Warna Kulit | Masa zaman anak dara, MF biasa pakai lip balm je... Cuma untuk lembapkan bibir je... sampai lah anak satu masih pakai lip balm ataupun lip gloss jenama Silky Girl je.. Hingga lah, zaman berubah dah dewasa, mula tahu nak melawa... kawan suggest pakai Magic Lipstik... Katanya senang sebab warna lipstik akan ikut warna kulit.

Banyak jenis yang MF pernah pakai... ada juga yang MF review kat blog ni...

Tapi dah masuk usia 30 lebih ni mula teringin nak pakai lipstik jenis liquid atau jenis stick, tapi bukan jenis magic... Tapi tak reti betul nak beli sebab takut tak sesuai dengan warna kulit.


Tips Memilih Warna Lipstik Sesuai dengan Warna Kulit

Berikut adalah cara memilih warna ipstik yang sepadan dengan warna kulit untuk menjadikannya kelihatan semula jadi:

1. Pilih Warna Kanan Dengan Warna Bibir

Jika warna bibir nampak pucat maka anda boleh memilih warna yang lebih kepada warna kuning muda atau merah jambu yang boleh muat pada bibir anda. Bagi bibir tengah-tengah anda boleh memilih warna yang lebih banyak ke arah warna bunga mawar atau warna coklat.

Jika anda mempunyai warna bibir gelap, anda boleh memilih warna gelap menyerupai warna kismis. Dan jika anda mempunyai warna bibir coklat purplish dan warna coklat gelap anda boleh memilih warna blackberry atau warna coklat.

2. Pilih Lipstik Warna Yang Sepadan Dengan Warna Kulit

Sebelum membuat keputusan untuk membeli dan menggunakan Lipstik, mesti kena tahu dulu warna kulit, barulah dapat beli warna lipstik yang sesuai.


Cara Pilih Warna Lipstik 

Kenali Warna Kulit Sebelum Membeli Lipstik

Jika warna Lipstik yang anda gunakan tidak sepadan dengan warna kulit, nanti solekan anda akan kelihatan berlebihan atau juga boleh kelihatan pucat. Jadi dari itu segera kenali warna kulit supaya kita tidak memilih lipstik warna yang salah.

Kulit Putih

Bagi mereka yang mempunyai kulit putih yang cerah mungkin merasa mendapat faedah kerana mereka boleh memilih Lipstik yang mereka inginkan. Kulit putih sangat sesuai jika menggunakan warna-warna lembut seperti merah jambu, pic, warna berry, wain, krim, plum, merah akan pergi dan sesuai dengan kulit putih terang.

Kulit kuning

Orang dengan warna kulit kuning sangat sesuai jika menggunakan warna berry gelap, ceri merah, bata oren, warna merah maroon juga sesuai untuk warna kulit yang satu ini.

Kulit Sawo Matang

Kulit coklat matang sempurna untuk warna lipstik merah tetapi ke arah gelap seperti beri merah, merah atau coklat merah. Bagi anda yang mempunyai warna kulit coklat ini harus mengelakkan warna oren atau merah jambu, warna-warna ini akan membuat solek anda menjadi sangat kurang membosankan dan tidak segar.

Kulit Hitam atau Hitam

Bagi anda yang mempunyai kulit hitam atau hitam, jangan risau kerana anda boleh memilih beberapa warna Lipstik yang akan membuat solek anda lebih cerah. Anda boleh memilih warna yang mempunyai warna coklat supaya dadanan kelihatan semulajadi dan tidak berlebihan. Pilih warna kopi coklat, wain merah, ungu, karamel, plum.

3. Cuba Lipstik Sebelum Membeli

Apabila anda memutuskan untuk membeli lipstik maka akan lebih baik jika mencuba terlebih dahulu. Anda boleh cuba menggunakan cutton buds dan oleskan di hujung jari untuk melihat warna yang dihasilkan dari lipstik.

Apabila anda mempunyai lipstik sendiri di rumah dan anda teragak-agak untuk menggunakan lipstik dengan apa warna, anda juga boleh mencubanya di bibir bawah jadi ia akan menjadi perbezaan yang sangat ketara antara warna bibir atas yang tidak menggunakan Lipstik, dengan warna lipstik bibir bawah. Jika warna Lipstik tidak sepadan dengan warna kulit anda dan tidak menjadikan solek anda lebih cantik, lebih baik anda mencari warna lain.

4. Tips Mengenai Membeli dan Menggunakan Lipstik

Untuk Lipstik tahan lama, pertama gunakan pensel Lipstik di bibir anda menggunakan warna yang sama dengan warna Lipstik anda. Jadi, jika warna Lipstik tidak mudah pudar dan pudar.

Apabila membeli Lipstik di kedai tidak boleh mencubanya terus di bibir anda kerana kemungkinan bakteria melekat pada Lipstik. Sapukan pada tangan anda untuk mengetahui kesesuaian warna kulit dengan warna Lipstik.

Apabila membeli patut semak kandungan yang terkandung dalam Lipstik. Lipstik mengandungi bahan kimia berbahaya untuk kulit atau tidak. Cara menggunakan oles di tangan kemudian gosok dengan perhiasan emas anda, jika warna Lipstik berubah warna hitam maka Lipstik yang paling mungkin mengandungi bahan kimia berbahaya.

Moga dengan artikel ni, memberi panduan untuk MF pilih lipstik yang sesuai nanti..

Sumber: http://temancantik.com/

Tags

Newsletter Signup

Signup untuk dapatkan informasi terbaru dari mariafirdz.com.

3 Comments

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. kita terjebak pakai lipstick sejak ada matte lipstick. biasanya pakai lipice memang dari sekolah dulu.

    BalasPadam
  2. sekarang nampak macam ramai suka warna2 macam hitam, biru gelap dengan merah gelap
    hehehe

    BalasPadam