GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Review Filem Korea Silenced

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Review Filem Korea Silenced | MF dan suami mula terjebak dengan filem Korea selepas tonton filem Train to Busan. Sejak tu kami suka filem Korea yang based on the true story atau ada unsur moral family. Kisah cinta menang tak layan lah..

Biasa kami cari  dan download dari Internet untuk tengok sendiri je.. Tapi Ahad lepas sempat tengok satu filem Korea bertajuk Silenced.

Jadi melayan lah TV sambil melipat kain yang menimbun.. Hehe...

Mula filem dah baca sinopsis.. Memang filem ni adaptasi dari kisah benar yang berlaku di satu daerah terpencil di Korea.

Review Filem Korea Silenced

Review Filem Korea Silenced


Sinopsis


Filem "Silenced" mengisahkan guru baru, In Ho yang ditugas untuk mengajar subjek seni di Ja Ae School. Mula mengajar di situ In Ho rasa pelik sebab selalu dengar jeritan pelik... Lepas tu ada sorang pelajar lelaki asyik kena pukul. Cikgu senior kata dia dipukul sebab langgar peraturan asrama.

Bila dia tanya pengawal kenapa ada jeritan tu... Pengawal kata itu perkara biasa... Sebab diorang ni bosan sebab tu diorang jerit sebab nak hilangkan stress tu... Perkara tu berlalu macam tu...

Namun, lama-kelamaan rahsia ‘di asrama’ ini terbongkar apabila In Ho bertemu dengan Yeon Doo (mangsa pedofilia – perempuan) yang mula menyingkap kejahatan pengetua di sekolah tu. Mangsa seorang yang bisu dan pekak menggunakan bahasa isyarat dengan In Ho. Dia menceritakan satu persatu apa yang dilakukan oleh pengetua di bilik air kepadanya. Memang terkejut sebab yang melakukan pencabulan tu adalah pengetua sekolah tu sendiri.

Tapi, In Hoo dan rakannya, Yoo Jin berusaha keras mahu membawa kes ini ke muka pengadilan. Konflik dari Jabatan Pendidikan dan pihak polis yang tidak mahu bekerjasama. Keadaan agak sulit bila Kementerian Pendidikan ‘memenangkan’ mereka yang bersalah. Masalah jadi rumit sebab pengetua tu berpengaruh dan banyak bantu masyarakat dan gereja di situ. Bahkan pernah mendapat hadiah novel hak asasi manusia. Jadi, mencabar bila nak hadapkan dia ke muka pengadilan.. In Ho kemudian terpaksa menggunakan stesen tv swasta untuk mendapat perhatian masyarakat dan membela nasib mangsa pedophilia.

Akhirnya, kes gangguan seksual di Ja Ae School di angkat ke makhamah. Pengetua dan guru hanya di penjara beberapa tahun.  Sistem yang tidak adil sebab mereka orang yang ada nama dan pangkat. Penamatnya, salah seorang lelaki mangsa pedophilia mati di landasan kereta api ketika mahu membalas dendam (membunuh guru yang menganiayai nya dulu).

Kisah ni memang menyayat hati... Pelbagai perasaan bercampur baur bila tengok filem ni. Tambah bila sebut kisah benar pula kan.. Lagilah... Rasa geram..marah dan kecewa semua ada.

Namun, ada bagusnya bila kisah benar ini difilemkan... Ianya membuka mata masyarakat tentang Phedophilia. Sebelum ni orang tak tau dan tak cakna pun pasal kes ni... Tapi, lepas kes ni satu dunia tahu... Bahkan kat Malaysia pun pernah berlaku...

Tips Cegah Phedophilia

Phedophilia ni satu penyakit mental tentang keinginan seks kepada Kanak-kanak. Memang pelik... Tapi kita boleh cegah dengan...

1. Hentikan publish gambar anak di media sosial.
2. Jaga cara pemakaian anak. Walaupun Anak belum baligh, jagalah pakaian mereka terutama anak perempuan. Jangan pakaikan seluar legging, baju ketat, seluar pendek dan sebagainya.
3. Jangan mudah untuk izinkan orang lain hatta kawan kita untuk layan anak-anak kita lebih-lebih.. Contohnya, membelai sampai meriba dan sebagainya.


Ini cara mencegah dari berlaku kes Phedophilia. Kita tak boleh nak syak siapa yang ada penyakit ni.. Mana tahu dalam follower kita di Instagram atau rakan kita di Facebook tu ada yang hidap penyakit ni..  Kan bahaya tu... Tambah pula kalau kita ni terlalu open kongsikan lokasi bila pergi ke satu-satu tempat.

Itu kes yang berlaku di Korea yang tak dapat pembelaan sewajarnya. Di Malaysia, tak tau la macam mana. Tapi bila berhadapan dengan rasuah ni, yang salah pun jadi tak salah. Dengan dunia akhir zaman ni lagilah... Bila ada kuasa, harta dan pangkat mudah untuk tindas orang yang di bawah.

Memang bagus filem ni.. Highly recommended.. Untuk Ibu bapa tonton filem ni... Tapi kena control emosi bila tengok filem ni.. Memang rasa geram yang amat... Sebab kes ni memang tragis... Sangat kesian dengan Kanak-kanak yang jadi mangsa tu tambah pula mereka pekak... Boleh bayangkan macam mana kan..

Jadi, moga kita cakna dengan kes ni.. Jangan ingat dah senyap takde yang akan berlaku... Kena alert sangat zaman sekarang ni... Tambah MF ni lagilah.. Anak perempuan ramai... Si kakak pergi sekolah tu pun risau... Sangat risau tapi mohon doa aje moga Allah sentiasa lindungi dan pelihara si kakak... Risau sangat kan zaman sekarang ni tu sebab anak dikurung aje dalam rumah.. Nak ke Mana-mana mesti dengan kita je kan.. Moga Allah lindungi dan pelihara anak-anak kita.. Insha Allah...

0Ulasan