div id='header-inner'>

Skewer Ayam dan Daging Mudah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Skewer Ayam dan Daging Mudah | Resepi tertangguh... belek dalam handphone ada gambar tapi lupa nak update kat blog...

Ini resepi hujung minggu lepas... Bosan makan resepi yang sama... Jadi, olah sikit ala western gitu... Tengok kat Go Shop sedap aje skewer digolek guna Primada 3D Air Fryer. Sekali cuba la kan...

Tapi resepi ni MF buat sendiri,reka sendiri tak cedok kat mana-mana... Bahan pun guna apa yang ada je..


Resepi Skewer Ayam dan Daging


Bahan-bahan

  • Isi ayam dipotong dadu
  • Daging dipotong dadu
  • Bawang besar potong dadu
  • Lada benggala potong dadu
  • Lidi pencucuk



Bahan Perapan:

  • Garam dan gula
  • Kicap pekat
  • Sos tiram
  • Kicap pedas Mahsuri
  • Sos lada hitam
  • Minyak masak



Cara membuatnya:

  • Perapkan isi ayam dan daging dengan bahan perapan 30 minit hingga 1 jam... Lagi lama lagi sedap.
  • Kemudian, cucukan daging dan ayam yang diperap diselang seli dengan bawang dan lada benggala.
  • Bakar dalam oven dengan suhu 170 darjah selama 30 minit bergantung jenis oven. Sebelum bakar, sapu minyak sikit supaya tak nampak kering. Kalau takde oven boleh guna pemanggang ajaib atau pembakar biasa aje... 


Pertama kali buat, rasa tu sedap cuma agak kering sikit la...sebab kurang minyak... Insya Allah, lain kali boleh buat lagi...

Makan dengan sos, mayonis ataupun sos bawang putih dan cheesy sos, memang sedap...

Catat Komen

0 Ulasan