div id='header-inner'>

Kenapa Ibu Lepas Bersalin Kena Pantang Laksa Setahun?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Kenapa Ibu Lepas Bersalin Kena Pantang Laksa Setahun? | Menjadi pertikaian dan perbalahan antara ibu moden zaman sekarang...

Bab pantang laksa... Kenapa kena pantang lama... Biasalah ibu muda generasi Y kan... Semuanya kena ada alasan munasabah...

Pantang laksa setahun ni bukan sekadar adat orang Melayu lama... Tapi ada rasionalnya...


Gambar from Google...
Tak dan nak ambil gambar laksa MF buat tadi... 

Setakat pengetahuan, pengalaman MF sendiri... Ada beberapa sebab kenapa kena pantang makan laksa lama bagi ibu lepas bersalin ni...

1. Angin

Kuah laksa tu berangin... Sebab salah satu bahan yang buatkan kita makan berangin ialah daun kesum dan bunga kantan... Kalau sekadar buat kuah laksa tak letak dua benda ni boleh aje nak makan... Tapi lepas ke nak telan... Sebab fungsi daun kesum dan bunga kantan bukan nak sedapkan kuah laksa semata-mata tapi nak hilangkan bau hanyir ikan.

Mungkin kita makan tak berangin . Tapi bagi ibu menyusu badan, takut kesan tu pass kat anak... Anak pula akan alami kembung perut, selesema dan sebagainya... Dah bermasalah kan... Jadi apa salahnya pantang kan..

2. Gatal

Ikan yang biasa digunakan untuk buat laksa ikan sardin atau ikan selayang... Ada juga buat guna ikan kembung... Ikan ni memang gatal... Bagi ibu lepas bersalin biasanya ada luka sikit... Jadi, kalau dah gatal bila luka tu nak baik kan...

"Eh, saya bersalin tak luka pun... Bersalin normal..."

Ok, rujuk semula point yang pertama... Boleh makan kalau kuah laksa tanpa daun kesum dan bunga kantan... Hanya ikan dan cili semata-mata... Ok.. Teruskan kalau nak makan juga... Tak siapa menghalang...

3. Sejuk dan Angin

Ini point utama kepada laksa itu pula... Laksa sifatnya sejuk dan berangin sebab dimasak dua kali...

Kenapa dua kali...

Laksa diproses dengan cara merebus, kemudian dikeringkan... Kita nak makan kita rebus lagi sekali... Jadi masak dua kali...

Senang kata macam kita makan nasi sejuk la... Masak banyak kali... Makan makanan yang dipanaskan pun tak boleh bagi ibu berpantang ni... Sebab nanti bentan, badan masuk angin... Mulalah sakit urat sana sini...

Itu antara point mudah la..

Selain tu, dalam laksa biasanya diletakkan timun dan sayuran moden seperti salad... Tu pun sejuk dan berangin juga tu...

Kesan makan makanan bersifat sejuk ni... Pada usia tua nanti.. Badan sensitif dan mudah masuk angin... Waktu tu barulah nak makan jamu bagai kan...

Kenapa sampai setahun?


Kita mengandung lama 9 bulan 10 hari... Sepanjang tempoh tu... Perubahan hormon, urat dan pembuluh darah kita berubah... Sudah pasti ambil masa nak pulih kembali... Sebab tu tempoh setahun kira tempoh minima kita patut pantang laksa...

MF pernah sekali, suami teringin nak makan laksa... MF masak kuah tanpa letak bunga kantan... Cuma letak daun kesum untuk hilangkan bau ikan... Dan makan dengan bihun goreng...

Boleh rujuk entry ini...


Ada pula kata, eh.. Bihun boleh pula... Ok.. Bihun ni lain pembuatannya... Tapi bergantung pada orang... Biasanya kalau bihun goreng kita tak celur kan.. Rendam dan terus goreng... Jadi, takde masak atau rebus dua kali macam laksa...

Badan MF boleh terima bihun, tapi tidak mee dan kueh Tew... Tapi laksa memang sah berangin... Sebab tu MF tak makan...

"Saya tak pantang laksa, makan aje.. Takde apa-apa pun"

OK, terpulang... Badan sendiri... Tapi secara rasionalnya... Itulah sebab kenapa kena pantang laksa setahun.

Bukan laksa je... Pulut, ais dan makanan sejuk berangin pantang lah paling kurang setahun...

Mungkin kita tak rasa sekarang tapi bila berusia nanti merasa...

MF dah banyak bukti dah bab pantang ni... Lihat mak dan mak mentua sendiri... Gaya hidup dan pemakanan Mereka masa muda mempengaruhi masa tau mereka... Jadi, dari situ kita belajarlah kan...

Bagi yang nak makan juga, tak pantang.. Konon pantang ni kolot.. Ok.. Dipersilakan... Tak siapa melarang... MF hanya kongsi pengetahuan dan pengalaman... Seterusnya diri sendiri buat keputusan...

Alhamdulillah.. Tak Terasa pun pantang setahun... Kejap aje... Sekarang dah boleh makan macam-macam...

Macam mana MF boleh tahan tengok makanan dan tahan pantang... Sebab dalam minda MF set dah... Rela berpantang dari badan menanggung sakit... Takpe pantang sekejap dari tanggung sakit yang tak berkesudahan... Masa tu nak menyesal makan pun tak guna dah...

Moga terjawab persoalan... Kenapa kena pantang setahun makan laksa...

Orang Terengganu tak pantang laksam ye... Sebab beza pembuatan laksa dan laksam...

Apa pun bab pantang ni atas diri sendiri... Sebab kalau kita tak pantang orang lain tak rasa kesannya melainkan diri kita sendiri yang merasainya... 

Catat Komen

4 Ulasan

  1. Sebenarnya ikut badan gak kan..sebelah NS mmg xde pantang part laksa..tp sebelah utara mmg pantnag..adik SA mertua org Perlis..sekali mertua bising kat dia..x leh makan laksa..pantang setahun...tp kami kat NS mmg x pantang part laksa..

    BalasPadam
  2. Mas ikut je kata mertua. Kadang sekarang ni kita tak rasa sakit badan, tunggu masa tua nanti kita tasa. Tu yang memang pantang makan laksa selama setahun 😊

    BalasPadam
  3. Mak mentua ekin selalu duk pesan kalau bersalin pantang betul2 nanti jadi macam dia bila tua sakit habis...

    BalasPadam
  4. Lepas berpantang anak kedua dulu y makan laksa. Tak tahan sangat teringinnya, lgpun masa tu saya meniaga laksa. Lagi tak boleh tahan tgk hari2.

    Tapi yg bihun tu, tekak saya xlepas laa. Nak laksa jugak. Abah saya mmg suka makan bihun kuah laksa.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)