div id='header-inner'>

DIDIK ANAK MENJADI HAMBA AGAR IBUBAPA TIDAK MELAHIRKAN TUAN

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

BENAR ATAU TIDAK

DIDIK ANAK MENJADI HAMBA AGAR IBUBAPA TDAK MELAHIRKAN TUAN

Acap kali kita terlihat. Si ibu bersusah payah mengemas rumah, mengemas bilik, menyapu sampah, mengemop lantai, membasuh baju, memasak, basuh pinggan dan pelbagai lagi

+ Sedangkan si anak dara bersenang lenang di depan tv, menghadap laptop, dan bermain smartphone.

+  Bila disuruh tolong merungut, tak reti, malas dan ada yang buat cincai2 sebab terpaksa. 😭

+  Tak kurang juga anak lelakinya,mana mahu nak buat kerja2 perempuan.

Budaya anak menjadi RAJA semakin berleluasa sekarang.

Sebab apa?. Sebab mereka tidak dididik menjadi "hamba" sedari kecil

+ Mereka tidak diajar untuk mengerti kesusahan dan kepayahan ibu bapa mereka

+ Mereka tidak diajar untuk memamahami bagaimana keadaannya bila ditempat ibu bapa mereka

Alasannya?

+ "Kesian anak tu kecik lagi.."
+ "Tengok Timah tu, nak dera anak ke apa?"
+ "Ish, janganlah bagi budak tu buat, dah jadi macam orang gaji je.."

Jika beginilah alasannya, bersiap sedialah untuk menjadi "hamba" anak sampai ke tua.

+ Dah kahwin beranak pinak pun bila balik kampung masih nak menyusahkan mak pak. Ini terjadi dalam dunia masa kini.

+ Baju laki bini anak beranak mak basuh
+ Makan laki bini anak beranak mak masak

Anak yang tidak dididik dengan kesusahan kerja sedari kecil, mereka akan kekok untuk melakukannya bila menginjak dewasa

+ Mereka akan buat secara terpaksa

+ Mereka akan buat hanya bila disuruh kerana tiada kesedaran dalam diri mereka

Dan yang akan menjadi hambanya ialah mak pak mereka.

+ Sementara si anak sedap menggoyang kaki

Jadinya. Sedari umur anak 2 tahun, pupuklah mereka perlahan-lahan sesuai dengan usianya.

Bila besar mereka akan mampu berdikari

+ Usah terlalu kasihankan anak
+ Jangan terlalu memanjakan anak

+ Ajar mereka erti susah payah sejak kecil
+ Ajar mereka tentang kerja rumah
+ Ajar mereka erti kehidupan
+ Pupuk kesedaran dalam diri mereka

+ Yang perempuan didik mereka kerja-kerja mengemas, memasak, mencuci rumah dan segala macam kerja rumah. Didik mereka tentang pentingnya kebersihan

+ Yang lelaki, ajar mereka buat kerja seperti mencuci kereta, mengangkat barang. Ajar mereka kerja-kerja perempuan, tak salah itu. Malah lebih baik

Biarkan orang nak kata kita buat anak macam orang gaji atau hamba

Abaikan mulut-mulut puaka mereka-mereka yang hanya tahu mengata sedangkan mereka tidak berada di tempat kita

Sementara anak masih kecil, didiklah anak menjadi HAMBA. Agar besar nanti dia tidak menjadi RAJA 

Sumber: Telegram



Memang pernah ada yang suarakan kata kami didik anak kejam... Kejam dan keras sangat... Biasalah orang tua, kalau dengan cucu memang kalah kan... Tapi tidak... Kami tak berlembut... Lembut ada tika dan masanya... Tapi salah dan suruh juga ada masanya. 

Alhamdulillah... didikan itu berhasil dan semakin nampak walaupun orang kata "KEJAM DIDIK ANAK". 

Si kakak, usia 6 tahun dah boleh mandikan adik, suapkan makan adik, pakaikan baju adik... dan uruskan adik dan diri sendiri tanpa disuruh. 

Bulan puasa ni, MF ajar mereka cari makan sendiri sebab diorang tak puasa. MF tak masakkan untuk diorang... Carilah makan sendiri... apa yang ada lauk semasa sahur, makanlah... Memang tak masak... Cari makan sendiri... Ini, MF belajar dari kisah anak yatim dari drama "Amsyar"... 

Sama je anak lelaki atau anak perempuan... didiklah anak supaya boleh buat kerja rumah... Untuk kesenangan masa depan kita juga... 

Catat Komen

1 Ulasan

  1. sebab tu dr skrg sy dh suruh kakak angkat pinggan bila makan, tolong masukkan baju dlm bakul bila nak mandi, ltg buang sampah. bila terdidik dr kecil. dh besar nanti dia biasa.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)