div id='header-inner'>

Makanan Berbuka Yang Terbaik?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Makanan Berbuka Yang Terbaik? | Dah tak lama lagi dah nak berbuka... Di Sabah dan Sarawak dah berbuka dulu la kan..

Apa menu berbuka hari pertama puasa ni??? Mesti macam-macam juadah kan... Kami sederhana sahaja... Sebab hari pertama puasa agak lepak... Tambah melayan anak-anak yang kurang sihat.. takpe... Redha... Pahala Allah nak bagi lebih terima aje ...

Baik... MF nak kongsikan...

Menu berbuka yang terbaik...

Ikut sunnah Nabi SAW:

Riwayat “berbuka dengan rutab, jika tiada maka dengan kurma, jika tiada maka dengan air” sanadnya DHA’IF, kerana perawinya Ja’far bin Sulayman bersendirian meriwayatkan lafaz “rutab” dari Thabit al-Bunaniy dari Anas RA, dan beliau banyak meriwayatkan "manakir" dari Thabit sebagaimana yang disebut ‘Aliy bin al-Madiniy.

Melebihkan rutab dari kurma riwayatnya dikritik ramai ilmuwan hadis seperti Abu Zur’ah al-Raziy, Abu Hatim al-Raziy, al-Tirmidziy, al-Bazzar dan lain-lain.

Riwayat yang sahih ialah Nabi SAW berbuka dengan kurma (samada jenis rutab atau selainnya). Jika tiada, maka berbukalah dengan air. Jika tiada air, berbukalah dengan apa-apa sahaja.

buah kurma

Persoalan: Jika seseorang itu mempunyai kurma di rumah, namun ketika azan maghrib dia masih dalam perjalanan balik dari tempat kerja dan hanya mempunyai gula-gula sahaja untuk berbuka, adakah lebih baik untuknya menangguhkan iftar sehingga sampai ke rumah supaya dapat berbuka dengan kurma atau berbuka sahaja dengan gula-gula tersebut?

Berbukalah dengan apa sahaja yang ada, kerana menyegerakan berbuka itu lebih utama. Nabi SAW bersabda mafhumnya: “Umatku sentiasa dalam kebaikan selagi mereka menyegerakan berbuka” [Riwayat al-Bukhariy & Muslim].

Jika tiada apa-apa di sampingnya untuk dimakan dan diminum, niatkan sahaja berbuka demi merebut ganjaran hadis tersebut.
Sumber: Facebook

Apa beza Rutab dan tamar?

Tamr ialah kurma kering yang banyak dijual di Malaysia... antara fungsi dan khasiatnya ialah untuk menguatkan sel-sel usus dan dapat membantu melancarkan saluran kencing karena mengandungi serabut-serabut yang bertugas mengawal laju gerak usus dan menguatkan rahim terutama ketika melahirkan.


jenis kurma
Sumber: google images

Ruthab pula ialah kurma basah. Kurma ni jarang ada kat Malaysia. Antara khasiatnya mencegah terjadi pendarahan bagi perempuan-perempuan ketika melahirkan dan mempercepat proses pengembalian kesihatan rahim seperti sedia kala sebelum waktu hamil.

Jadi, tak kisah kurma basah atau kering, keduanya ada khasiat tersendiri dan sememangnya ianya makanan sunnah... Dalam buah kurma ada barakah... Buktinya bila kita rasa tak selera nak makan... cukup ambil kurma 3 biji .. insha Allah tenaga kita pulih macam cukup makan dan cukup minum.. Jadi, jom amalkan makan kurma sama ada dibulan Ramadhan ataupun tidak...  dan bagi yang bekerja, standby kurma dalam kereta supaya dapat ambil kedua-dua sunnah... iaitu mempercepatkan waktu berbuka dengan buah kurma... kan banyak pahala tu... Lagipun buah kurma buah yang senang dibawa, tak mudah rosak dan tahan lama jika kena cara simpannya... Jom amalkan sunnah untuk pahala berganda ...

Catat Komen

1 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)