Ticker

6/recent/ticker-posts

10 Tanda Hormon Wanita Tak Stabil

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

10 Tanda Hormon Wanita Tak Stabil | Wanita diciptakan dengan satu makhluk yang istimewa... Iaitu makhluk beremosi.. emosi wanita banyak dipengaruhi oleh hormon badan... Namun begitu kadangkala kita tak perasan hormon badan itu berubah... 

Berikut MF nak kongsikan 10 tanda seseorang wanita itu mengalami perubahan hormon... 

Hot flashes 
Hot flashes adalah gejala menopaus.  Tandanya dengan rasa panas di tubuh selama dua sampai 30 minit. Wajah menjadi merah dan panas jika disentuh. Hal tersebut diakibatkan perubahan hormon, sehingga pembuluh darah melebar serta denyut jantung meningkat

Berat badan naik mendadak
Memang tak banyak bahkan siap diet lagi... dan berolahraga dan kerap bersenam secara teratur, namun berat badan bertambah dan tak turun-turun, hal itu disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon. Jadi, kena stabilkan hormon badan untuk mudahkan penurunan berat badan.

Haid tidak teratur
Pusingan haid tergantung pada perubahan bulanan dalam hormon wanita. Jadi, jika ada perubahan hormon dalam tubuh, maka pusingan haid akan menjadi tidak menentu. Mungkin terlambat haid atau bahkan mengalami pendarahan lebih dari biasa akibat hiperaktiviti hormon.

Berpeluh
Hormon berperanan untuk membuatkan kita merasa sangat panas. Ketika hormon mulai berubah, kita akan berpeluh lebih banyak dan merasa letih.



Mudah marah
Ketika hormon mula tidak seimbang, kita menjadi mudah marah dan tertekan. Jadi, kaum suami kena faham la bila isteri tetiba je moody tu... Maknanya ada yang tak kena dengan hormonnya terutama bila nak datang haid, nifas atau mengandung memang ketara sangat perubahan hormon tu.. 

Kehendak seksual rendah 
Hormon yang tidak seimbang jelas mempengaruhi kehendak seksual wanita. Jika ghairah seksual menurun tidak seperti biasanya, boleh jadi hormon sedang kacau la tu.

Belum berjaya untuk hamil
Jika mencuba untuk hamil selama banyak kali namun belum mendapat hasilnya, maka harus siasat sama ada kot-kot menderita ketidakseimbangan hormon.

Rambut gugur
Salah satu terjadinya pertumbuhan rambut disebabkan oleh hormon. Jika memiliki kadar hormon yang tinggi, pertumbuhan rambut akan cepat dan tebal. Tetapi selama hormon tidak seimbang, mungkin kehilangan banyak rambut. Sebab tu lah waktu menyusu anak memang biasa rambut banyak gugur sebab perubahan hormon.

Kekeringan vagina 
Biasanya permukaan vagina tetap basah dan terlebih pada masa subur. Tetapi jika tiba-tiba perasan vagina kering dan gatal, boleh jadi itu adalah pengaruh rendahnya tingkat hormon.

Kuat Pelupa
Ketika mengalami gangguan hormon, memori aktif di otak akan gagal. Sebab tu mudah menjadi pelupa.


Ini antara tanda perubahan hormon badan... Jadi, jika ada tanda-tanda ini... Mungkin kita boleh berusaha untuk mengenalpasti punca dan elakkan dari berterusan moody... 

Catat Komen

0 Ulasan