div id='header-inner'>

Sabar Je Bila Kena Maki!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sabar Je Bila Kena Maki!


أَنَّ رَجُلًا شَتَمَ أَبَا بَكْرٍ وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَالِسٌ فَجَعَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَعْجَبُ وَيَتَبَسَّمُ فَلَمَّا أَكْثَرَ رَدَّ عَلَيْهِ بَعْضَ قَوْلِهِ فَغَضِبَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَامَ فَلَحِقَهُ أَبُو بَكْرٍ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ كَانَ يَشْتُمُنِي وَأَنْتَ جَالِسٌ فَلَمَّا رَدَدْتُ عَلَيْهِ بَعْضَ قَوْلِهِ غَضِبْتَ وَقُمْتَ قَالَ إِنَّهُ كَانَ مَعَكَ مَلَكٌ يَرُدُّ عَنْكَ فَلَمَّا رَدَدْتَ عَلَيْهِ بَعْضَ قَوْلِهِ وَقَعَ الشَّيْطَانُ فَلَمْ أَكُنْ لِأَقْعُدَ مَعَ الشَّيْطَانِ ثُمَّ قَالَ يَا أَبَا بَكْرٍ ثَلَاثٌ كُلُّهُنَّ حَقٌّ مَا مِنْ عَبْدٍ ظُلِمَ بِمَظْلَمَةٍ فَيُغْضِي عَنْهَا لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ إِلَّا أَعَزَّ اللَّهُ بِهَا نَصْرَهُ وَمَا فَتَحَ رَجُلٌ بَابَ عَطِيَّةٍ يُرِيدُ بِهَا صِلَةً إِلَّا زَادَهُ اللَّهُ بِهَا كَثْرَةً وَمَا فَتَحَ رَجُلٌ بَابَ مَسْأَلَةٍ يُرِيدُ بِهَا كَثْرَةً إِلَّا زَادَهُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ بِهَا قِلَّةً

"Ada seorang laki-laki mencela Abu Bakar sedangkan Nabi SAW duduk, dan baginda takjub dan tersenyum. 

Ketika Abu Bakar mulai membantah perkataan lelaki tersebut Nabi SAW marah, dan ketika Abu Bakar menambah bantahannya, baginda berdiri.  Abu Bakar kemudian mendekati Rasulullah seraya berkata; "Ya Rasulullah, ketika lelaki tadi mencelaku, engkau hanya duduk diam, namun ketika aku membantah sebahagian perkataannya engkau berdiri dan marah". 

Lalu baginda bersabda: "Sesungguhnya ada malaikat bersamamu yang membelamu, maka ketika engkau membantah sebahagian dari perkataannya, syaitan mula datang, maka aku tidak mau duduk bersama syaitan." 

Baginda kemudian bersabda: "Wahai Abu Bakar, ada tiga hal yang menjadi hak seorang hamba;
  1. Tidaklah seorang hamba dizalimi dengan suatu kezaliman lalu ia serahkan semuanya kepada Allah, kecuali ia akan memberikan kemenangan,
  2. Tidaklah seseorang membuka pintu kedermawanannya yang dengannya ia dapat menyambung hubungan silaturahim kecuali Allah akan melimpahkan harta untuknya, dan
  3. Tidaklah seseorang membuka pintu permintaan yang dengannya ia berharap untuk mendapatkan limpahan harta kecuali Allah 'azza wajalla akan jadikan ia kekurangan." (HR Ahmad No: 9251)


Sabar Je Bila Kena Maki!

Pengajaran:

1.  Orang yang bersabar walaupun ia dimarahi dan dicela oleh orang lain, malaikat akan sentiasa bersama untuk membela dan menjaganya.

2.  Orang yang tidak sabar dan turut sama membalas celaan orang lain terhadapnya, syaitan akan menjadi pendampingnya

3.  Orang yang dizalimi oleh orang lain, sedangkan dia berserah kepada Allah, Allah akan memberikan kemenangan kepadanya

4.  Orang yang pemurah, mendermakan hartanya untuk mengikat silaturrahim, Allah akan melimpahkan harta ke atasnya

5.  Orang yang meminta dengan harapan mendapat limpahan harta daripada orang lain, Allah akan mengurangkan atau memiskinkannya

Sumber: telegram.me/hadisharian_ikram

Jadi, sabar je la walaupun kena maki hamun... Itu menjadikan kita lebih mulia daripada dia... Kalau kita balas balik sama macam dia buat maknanya kita sama level dengan dia juga... 

Baik dibalas baik itu biasa,
Jahat dibalas jahat itu juga biasa,
Tapi Jahat dibalas baik itu luar biasa!

Jadi, kenapa tidak kita bersabar untuk jadi orang mulia dan luar biasa di sisi Allah... 

Kenangan MF sendiri pernah difitnah dan dimaki hamun... MF mampu diam dan mengalirkan air mata saja... Redha dan anggap itu dugaan Allah buat MF... Alhamdulillah.. Bila redha hati kita tenang dan kita doakan orang yang maki kita tu berubah dan dapat hidayah untuk bertaubat...

Sama juga kat Facebook pun pernah kena... fuhh... menikam qalbu dia pun ayat... malas nak berbantah delete je post dan diam... itu lebih baik dari berbalas dengan orang macam tu kan... berbantah-bantah itu salah satu sifat orang munafik... tak kan kita nak jadi munafik juga kan... jadi sabar je la... doakan dia berubah... 

Catat Komen

6 Ulasan

  1. Besarnya ganjaran orang yg sabarkan MF...Tap tulah.... nak menahan sabar tu tahan ke tidak aduhhhh huhuhu....

    BalasPadam
  2. singgah pagi....
    Sabar..memang sabar...
    tapi ada kalanya sabar tu di tahap yg maksimum :)

    BalasPadam
  3. saya sangat suka baca setiap entry akak, sangat motivated and positive (h)

    BalasPadam
  4. SEMOGA KITA BERSABAR N TAK CPT MELENTING KALA DICELA UTK ELAK DIDAMPINGI SYAITAN

    BalasPadam
  5. Teringat semalam kena marah dengan boss. Sedih bukan kepalang. Kalau kena maki, rasanya kat situ juga tumpah air mata ni. Huhuhuhu.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)