div id='header-inner'>

Mahalnya Upah Jahit! Ikuti Luahan Tukang Jahit Ni

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Walaupun zaman sekarang dah banyak baju, jubah dan fesyen dari bayi hingga orang dewasa yang siap jahit, tapi ada sesetengah orang lebih suka buat baju secara tempahan... terutama orang yang punyai bentuk badan tertentu, berbadan terlalu kurus, tinggi, rendah atau terlalu besar. 

Dilemanya bila upah jahit ni ialah harga... Macam harga emas, upah jahit mahal...dan setiap tahun makin naik.. MF dulu pernah merungut macam ni... Tapi sebelum tu, jom baca dulu perkongsian luahan tukang jahit ni.. 


UPAH JAHIT MAHAL?
JOM BACA BEBELAN SAYA KEJAB..... 
Ini pola lengkap bagi pattern. Setiap inci/cm semasa mengukur amat penting kerana ukuran ukuran tersebut lah yg menentukan ketepatan pola, bukan formula semata-mata.
Dalam menyiapkan satu pakaian, ilmu yg perlu ada bukan hanya teknik jahitan. 
Tukang jahit perlu belajar:
1. Teknik mengenali bentuk badan
2. Teknik mengukur
3. Teknik melukis pola
4. Teknik manipulasi pola
5. Teknik manipulasi corak kain
6. Teknik menyusun susunan pola
7. Teknik memotong
8. Teknik dan jenis-jenis potongan fabrik
9. Teknik jahitan
10. Teknik kemasan
11. Teknik padanan baju dan badan
12. Teknik-teknik dan pemudahcara dalam jahitan. 
Dan banyak lagi teknik teknik  yg tidak tersenarai di atas dek kelupaan saya.

Kesemua teknik di atas tidak akan dapat dipelajari dan dikuasai dalam masa sehari, dan tidak ada di dalam buku buku (kecuali sesetengah nya boleh dikongsi di muka buku).

Mahir dalam bidang kemahiran amnya dan bidang jahitan khususnya, memerlukan modal yang sangat tinggi - iaitu masa, pengorbanan, kesungguhan, keringat dan juga wang ringgi.

Jadi, janganlah dipertikai, kenapa upah blouse RM35 harganya. Jangan lah dipersoal kenapa harga upah mahal sedangkan benang cuma rm1.20. Mesin jahit pun sekarang mahal harganya, tau......... modal besar jugak tu.....

Dan, satu lagi modal yg sering kita lupa - KESIHATAN.  Tukang jahit sangat berisiko untuk mengidap penyakit penyakit yg berkaitan saraf dan tulang - mata, jari, tulang belakang, kaki dan pelbagai lagi.

Artitis, slip disk, rabun dan ada juga sampai tahap lumpuh, kerana terlalu banyak memaksa badan bekerja untuk menjahit sehelai pakaian.

Kalau rasa mahal upah jahit baju sekarang, jom, masuk kelas jahit, belajar menjahit.

Nanti, tuan puan akan berkata.... "ooooooooooooooooooooooooo... patutlah upah mahal....... susah menjahit ni....".

Hidup sentiasa punya pilihan. Pilihlah untuk  tidak merendahkan keupayaan dan usaha orang lain untuk meneruskan kehidupan mereka. Semua kitaada tanggungjawab  dan keperluan masing masing. Kalau rasa mahal, belajarlah. Mana tahu, satu hari nanti boleh ambil upah menjahit juga. Waktu itu inshaAllah kita akan faham.... makna sebenarnya menjadi seorang tukang jahit.

InshaAllah. Semoga lebih memahami. - facebook -

Serius!!!, Luahan ni memang benar.. sebab MF lihat mak mentua dan suami MF jahit dan ambil tempahan.. bukan senang nak siapkan satu baju... Nak kena teliti betul.. kira ukuran.. buat pola... tunggang terbalik tengok suami MF cuba nak siap seluar budak custom made... sampai ke tengah malam nak siapkan dua helai saja pun.. 

Jadi, memang tak merungut dah.. MF pernah belajar juga sikit-sikit tapi memang bukan senang, bahkan pening kepala, nak kira, nak ukur dan sebagainya... Jadi, jangan merungut upah jahit mahal.. Jika rasa tak mampu nak upah orang, beli aje yang dah siap di kedai tu ye..  

Dari sini juga, kita kena belajar hargai kerja orang lain kalau kita tak mahir tentangnya.. sama juga dengan jadi designer kan.. hargailah hasil kerjanya kalau kita bukan pakar bab design...jangan tahu komplen je.. 

Catat Komen

4 Ulasan

  1. bukan sennag nak jahit baju, potong lagi..fuh..

    BalasPadam
  2. mana ade keje senang dlm dunia ni.
    nak edit blog pon amek berejam, guna laptop je pon tapi kepakarannya?
    orang yg suka2 nak mengata tukang jahit baik takyah hantar.
    beli je baju yg dah siap kat kedai.
    senang kan.. hurm

    BalasPadam
  3. memang sekarang upah jahit mahal sekali....

    BalasPadam
  4. letakkan diri di kasut org lain..so x de la complain..huhu..

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)