div id='header-inner'>

Warna Ungu: Hanya Boleh Dipakai Oleh Orang Tertentu?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Warna Ungu: Hanya Boleh Dipakai Oleh Orang Tertentu?

Warna ungu mempunyai sejarah yang panjang dalam masyarakat silam barat. Raja Parsi bernama Cyrus mengisytiharkan warna ungu sebagai warna baju seragam beliau.

Malah dua orang maharaja Rom - Julius Ceaser dan Augustus Ceaser, menghadkan warna ungu untuk kegunaan urusan diraja dan keagamaan sahaja (dipakai oleh paderi). Rakyat biasa yang memakai warna tersebut akan dikenakan hukuman mati oleh pemerintah terkenal empayar Rom ini.

Sifat elit dan eksklusif ini adalah disebabkan pencelup warna ungu amat sukar didapati pada zaman tersebut. Pencelup yang digunakan untuk membuat warna ungu dikatakan hanya datang dari bandar perdagangan Phoenicia Tirus, yang kini berada di Lubnan.

Peniaga kain memperolehi pencelup warna ungu ini daripada moluska kecil (sejenis siput) yang hanya ditemui di rantau Tyre di Laut Mediterranean. Adalah dipercayai sebanyak 250,000 siput diperlukan untuk menghasilkan satu auns pencelup berwarna ungu ini.


Berdasarkan sejarah yang panjang ini, warna ungu membawa mesej:
+ bangsawan
+ kemewahan
+ kuasa
+ unik
+ misteri
+ tinggi kerohanian

Warna-warna ungu dalam gambar berikut, yang mana yang anda sukai?

Sumber: #PuanMary #GuruImej #TipPilihWarna

Jadi, ada tak ciri tu dalam peminat tegar warna ungu ye...

Dalam keluarga MF, suamilah antara peminat tegar warna ungu... Boleh kata warna ungu la yang paling cantik kat mata dia...

Warna kegemaran tu juga dah berjangkit kat anak yang nombor dua... Sampaikan tak nak pakai baju warna lain melainkan warna ungu sahaja...  Stress juga sekali sekala sebab meraung kalau tak dapat pakai baju warna ungu... Hehe

Catat Komen

8 Ulasan

  1. Wah... peminat ungu memang misteri kan??

    BalasPadam
  2. org barat gitu lah... terlalu memandang derejat hehehe...

    akak suke je ungu, sume tone warna ungu akak suke dik...

    BalasPadam
  3. ekin minat warna ungu semua benda nak ungu sampai suami xde warna lain ke hahahhaha

    BalasPadam
  4. Selalu nak elak warna ungu tapi selalu terpakai ungu hehehe

    BalasPadam
  5. Oh! macam-macam warna ungu ada rupanya.
    Mrs. A suka jugak warna ungu tapi biasa-biasa ajelah

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)